Miljömålsberedningen har lämnat sitt förslag om en samlad strategi för att minska Sveriges klimatpåverkan, men utredningen ”Sveriges globala klimatavtryck” kritiseras nu av föreningen Klimatkommunerna, i ett remissvar.
– Vi är absolut kritiska till förslaget. Det är suveränt att få ett mål, men vi tycket förslaget är uddlöst. Egentligen ålägger det inte den svenska konsumtionen någonting utan hänvisar till hur andra länder löser produktionen, säger Maria Ivansson, verksamhetsledare på Klimatkommunerna.
Föreningen saknar även kommunernas roll i det arbetet. Ett av de stora problemen för kommunerna är att det saknas statistik över konsumtionens klimatpåverkan på lokal nivå. Där vill Klimatkommunerna se en årlig uppföljning utifrån det nya verktyget Konsumtionskompassen.
Två tydliga exempel där förändrade konsumtionsmönster skulle få positiva effekter på såväl hälsa, miljö och ekonomi är transporter och livsmedel. Viktiga pusselbitar där skulle kunna vara att ta bort miljöskadliga subventioner och låta varor och tjänster få bära sin klimatkostnad, menar föreningen. Man behöver också göra Sveriges befolkning uppmärksamma på det gap som i dag finns mellan hur vår konsumtion ser ut och tydliggöra hur den behöver se ut för att vi ska nå Parisavtalet och vilka livsstilsförändringar som behövs för att hålla uppvärmningen under 1,5 grader.
– Det är en gedigen utredning men det blir tydligt att Miljöberedningen, som ju är en parlamentarisk utredning, fått kompromissa för att tillgodose alla partier och inte nått de skarpa överenskommelserna. Vi saknar tydlighet och strategi, utan det blir förslaget ganska urvattnat. Man borde kunna vara mer direkt och visa att vår konsumtion i Sverige påverkar klimatet och att privatkonsumtionen måste förändras, säger Maria Ivansson.
För att minskautsläppen från livsmedel föreslår Klimatkommunerna ekonomiska styrmedel för att främja svensk odling, förädling och konsumtion av framförallt ekologiska baljväxter. Det bör ske i kombination med styrmedel som minskar konsumtionen av ickebetande djur. När det gäller transporter är föreningen mycket oroade över Transportstyrelsens prognos om ökade transportvolymer och efterlyser en målbild för ett transporteffektivt samhälle som kommuner, regioner och staten kan styra mot.