Men hur går det egentligen ihop, frågar sig en av Dagens ETC:s läsare – ekonomiskt måste det ju kosta en del med hemleverans av varorna. Hanteras den kostnaden genom sämre anställningsförhållanden och löner för de chaufförer som levererar varorna hem till dörren?
Claes Salomonsson, kommunikationsansvarig på Axfood (koncernägare av matvarukedjorna Willys och Hemköp), säger att e-handeln i dag motsvarar ungefär två procent av den totala försäljningen i hela dagligvaruhandeln.
– Vi ser en tydlig trend och den växer sig allt starkare. Under tredje kvartalet i år, som redovisades så pass sent som förra veckan, ökade vår e-handel med inte mindre än 38 procent. Men då ska man ha i åtanke att ökningen sker från väldigt låga nivåer.
Någon större ekonomisk förtjänst gör dock inte livsmedelskedjorna på e-handeln.
– E-handeln dras med ett stort problem, vilket påverkar lönsamheten negativt. Det handlar om vad vi i branschen kallar ”the last mile”, alltså transporten ut till kund. Detta eftersom vi, till skillnad från handeln med skor, kläder, böcker och annat, har tre olika temperaturzoner att ta hänsyn till, säger Claes Salomonsson.
Varje matvarukedja har sina egna modeller för att täcka upp kostnaden för leveranserna hem till kund. De tar ut olika avgifter för hemkörning, men den täcker inte de verkliga kostnaderna.
”Kommit för att stanna”
E-handels-boomen bedöms trots detta, av branschen, vara oerhört viktig att hänga med i.
– Vi bedömer att e-handeln är en oerhört viktig kanal för oss. Om vi ska kunna möta framtidens kunder och deras behov måste vi kunna erbjuda flexibilitet, alltså att kunden själv kan välja hur och när hon eller han ska handla. E-handeln har, oavsett dess lönsamhet, kommit för att stanna, det måste vi räkna med, resonerar Claes Salomonsson.
Niklas Zeitlin, operativ chef på Coop Online, håller med:
– Att sälja mat online är dyrt, det krävs en hel del investeringar för att få igång tjänsten då man investerar i teknik, lager och logistik. Samtidigt är vi säkra på att det skulle bli ännu dyrare att hålla sig utanför och inte investera i den infrastruktur som behövs. Det eftersom det här är en tjänst som är här för att stanna.
Vad gäller plock av varor och leveranser ut mot kund, har Axfood valt en mix av olika modeller, förtydligar Claes Salomonsson.
– Vi använder oss både av egna chaufförer och ett 20-tal externa transportföretag. Detta eftersom vi levererar varor över hela landet. Våra egna chaufförer täcks alla av kollektivavtal genom Transportarbetarförbundet. För våra externa transportföretag har vi ett krav i kontrakten om att även deras chaufförer ska ha rätt till likvärdiga kollektivavtal.
Kollektivavtal för chaufförerna är något som krävs även från Coops håll, framhåller Niklas Zeitlin.
– Vi är experter på mat och hållbarhet, vilket förväntas av oss. Vi är däremot inte experter på transporter hem till våra kunder, därför har vi valt att samarbeta med företag som är det. Kollektivavtal för chaufförerna är dock ett krav vi har ställt upp gentemot dessa, säger han.