– Vi har ingen topplista, men tittar vi på åren från 2003 och framåt och de centrala tvisterna mellan organisationer på förbundsnivå så har Svensk pilotförening haft 17 förhandlingar där det lagts varsel om stridsåtgärder. Då är det enbart på initiativ från den fackliga sidan, men det kan ha lagts motvarsel från arbetsgivaren också, säger Per Ewaldsson som är chefsjurist på Medlingsinstitutet.
De konflikterna handlar inte alltid om strejk, även blockader mot övertid och liknande räknas in. Men att svara på frågan om detta är ofta eller inte är ju en subjektiv bedömning en representant för Medlingsinstitutet varken kan eller vill svara på. Men i jämförelse med andra så hamnar Svensk pilotförening relativt högt upp på listan över de förbund som är inblandade i flest tvister. Dock inte allra högst upp, enligt Per Ewaldsson.
– Jämför man med andra så är de inte den förening som varslat allra mest, men de hör till den gruppen, även om de inte ligger allra högst, säger han.
Ofta mindre förbund
Svensk pilotförening ingår inte i någon av de stora centralorganisationerna utan är helt fristående. Det i sig behöver inte påverka benägenheten att ta till stridsåtgärder, menar Per Ewaldsson. De andra förbund som har många varsel är alla med i stora centralorganisationer, det är bland annat Unionen, Seko, Transport och Kommunal.
– Det är inte så att bara för att man står utanför en centralorganisation så varslar man mest, säger Per Ewaldsson.
Om man tittar på lokal nivå så är det däremot oftare mindre förbund som står utanför centralorganisationerna som dyker upp i statistiken. SAC toppar listan och Hamnarbetarförbundets lokala föreningar har ofta hamnat i konflikter.
Flygbranschen skiljer sig från andra eftersom det inte finns ett kollektivavtal som täcker hela branschen och alla företag. Det är också väldigt få företag verksamma, och varje flygbolag har sitt eget kollektivavtal. Kanske kan detta göra att parterna har svårare att komma överens.
Löner och arbetstider
Tidigare i år berördes totalt 370 000 resenärer när piloterna på SAS i hela Norden strejkade i sju dagar för att komma överens om villkoren för det nya avtalet. Det gällde både löner och arbetstider. Förra året utlyste piloterna vid Ryanair en lokal endagars punktstrejk för att få till ett kollektivavtal med arbetsgivare. Vi har alltså haft två strejker två år i rad, men det är bara den senaste som räknas som en central konflikt.
Men vad säger piloterna själva? Att det upplevs som ”ofta” att piloter och flygpersonal strejkar, det menar man på facket är den bild som arbetsgivarna vill förmedla.
– Piloter strejkar inte ofta. Det är en myt som arbetsgivarorganisationer gillar att sprida i media i syfte att smutskasta piloter, säger Svensk pilotförenings ordförande Rawaz Nermany.
– SPF hade konflikter 2016 och 2019. Innan dess pratar vi om decennier utan konflikt. Med ett undantag, en dag under 2008 då Skyways skulle säga upp samtliga piloter och återanställa dem som egenföretagare. Bolaget fick ändå lägga ner verksamheten, säger han.
Hur ser ni på att det upplevs som att piloter strejkar oftare än andra?
– Här är ”upplevs” nyckelordet. Det upplevs så därför att arbetsgivarorganisationer har ett intresse av att framställa det så.
Fotnot: Dagens ETC har även sökt arbetsgivarsidan Svenska flygbranschen, men har inte lyckats få kontakt