– Det har jag inte räknat på och det verkar inte helt lätt. Den stora kostnaden är ju en kostnad i tid. I dagsläget när tågen fungerar så pass dåligt skulle det vara svårt med folk som har fulltecknade almanackor. Fanns det bra nattåg skulle det inte behöva vara så jobbigt, säger Thomas Sterner.
Pengar finns
EU-delegatens resekostnader täcks av Europaparlamentet, inte av det svenska parti hen tillhör. Parlamentet ersätter kostnader till och från möten och sessioner i parlamentet mot kvitton. Ersättningen består dels av faktiska kostnader, tillsammans med en fast summa som ska kompensera ledamoten för eventuella vägtullar, bagageövervikt och bokningsutgifter. Resor utanför hemlandet ersätter parlamentet med max 4 454 euro eller runt 48 000 kr per år.
Priset på ett Interrail Global Pass för en vuxen i andra klass ligger på 9 754 kronor för obegränsat resande i 3 månader, vilket skulle innebära 39 016 kronor per år och person. Politikerna har alltså råd med ett miljövänligt pendlande, men medföljande personal är inte inräknat och kostnaden för dem kan variera, beroende på hur många det handlar om.
Varför gör ni det inte då?
Bättre tågförbindelser från Sverige ut i Europa är viktiga, menar de flesta av partiernas EU-kandidater. Få kommer däremot att ta tåget till Bryssel om de blir invalda, visar en enkät gjord av Ekot. Anledningen är inte en fråga om ekonomi, utan svårigheten att kombinera långa resor med familje- och arbetslivet. En tågresa från Stockholm till Bryssel tar i dagsläget ungefär ett dygn.
– Jag har hittills inte hittat tågsträckor som gör att det fungerar med det arbetsschema som vi har, säger Vänsterpartiets Malin Björk till Ekot.
Däremot tar hon tåget mellan Bryssel och Strasbourg.
Press från folket
Och kanske kommer fler parlamentariker att göra det framöver. De nya parlamentariker som nu tar plats är pressade
i frågan, inte minst från alla barn som skolstrejkar för klimatet.
Det finns dessutom en majoritet i EU-parlamentet för att driva frågan om förbättrade tågmöjligheter i Europa under den kommande mandatperioden.