Fråga: Hej Frances, tack för svaret om timanställningar (i Dagens ETC 16/10). Frågan gällde inte mig, utan kollegor som precis har gått ut gymnasiet och aldrig hört talas om att man ska ha ett anställningskontrakt och har rätt till vissa saker. Det handlar om elevassistenter. Jag har föreslagit att jag följer med dem upp till kontoret och ber om anställningskontrakt för dem, samt att de ska få en visstidsanställning. Om de inte vågar ska jag snacka med lärarna som har lite mer makt och med deras skyddsombud. Tyvärr finns ingen facklig organisering alls eller knappt någon sammanhållning bland elevassistenterna, men det hade gått att bygga upp. Det är dock min sista vecka på arbetsplatsen.
/B
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Svar: Hej B! Vad bra, det du gjort hittills! Jag ska spinna vidare på det du skriver om organisering och att du själv slutar om en vecka. Du kan hjälpa de unga oerfarna personerna igång under den veckan genom att …
1) Berätta för dem att de har rättigheter, vilket du redan gjort. Om det inte finns organisering (ännu) så är det just en sådan konkret fråga som gäller flera personer, som är idealisk att börja med. Finns det en femkronasfråga, alltså någon skitsak som borde vara relativt lätt att få igenom, så är det bara bra. Det ger gemensamma erfarenheter, och så kan man komma vidare. Anställningarna är inte en femkronasfråga (eller skitsak), men en basic grej ändå, bra att ta tag i. Även om de inte vill/vågar göra något åt saken nu, så har du sått ett frö.
2) Tala om att det är bra om de har ett sätt att hålla kontakt med varandra. Om det inte finns tid och plats att träffas tillsammans på jobbet kan de göra en telefonlista, mejllista eller bilda en sluten Facebookgrupp eller något annat som passar. Om de inte är på stridsfot så kan de ändå ha glädje av att kunna snacka om jobbet utan att andra lyssnar. Sedan om det hettar till så har de redan ett forum för hopsnack. Har du själv kunskap och erfarenheter att bidra med så kan du kanske vara med ett tag även om du slutar? Sådant nätverkande och erfarenhetsspridning arbetande emellan är jätteviktigt och kan inte ersättas av bara uppmaningen ”gå med i facket”.
3) Uppmana dem att gå med i facket. Elevassistenter borde organisera sig fackligt mycket mer än de gör. Men utlova inte att när de gått med så löser sig allting automatiskt.