Redan 2010 anade Barack Obama vad som skulle hända.
– Amerikanska val bör inte finansieras av USA:s mäktigaste intressen. De bör avgöras av det amerikanska folket, fortsatte den dåvarande presidenten under sitt årliga tal till nationen.
Bara någon vecka innan talet hade Högsta domstolen slagit fast att det inte går att begränsa donationer som syftar till att påverka utgången i amerikanska val. Företag, organisationer eller privatpersoner måste få tillåtas att lägga så mycket pengar de själva vill. Inte som direkta donationer till en presidentkandidat – men som donationer till det som kommit att kallas Super Pacs – ”Political action committees”. Det är organisationer som finns till för att samla in pengar för ett politiskt syfte.
De rika stöttar republikanerna
När det väl närmade sig val två år senare hade Barack Obama tonat ned sin kritik. Även han kunde dra nytta av ekonomiska välgörare. Och sedan dess har pengarna flödat in. Nu visar en ny rapport från nätverket ATF, Americans for Tax Fairness, att USA:s allra rikaste pumpar in pengar under mellanårsvalet. Inte minst till de republikanska kandidaterna.
Under kampanjperiodens första 16 månader har motsvarande två miljarder kronor samlats in till Super Pacs som stöttar Republikanerna. Även demokratiska Super Pacs har fått rejäla donationer, totalt motsvarande 1,6 miljarder kronor. En väsentlig skillnad är dock vilka som ligger bakom donationerna.
Nästan hälften av pengarna till Republikanerna kommer från Wall Street-magnater. Totalt har 27 miljardärer gått in med motsvarande 925 miljoner kronor som ska hjälpa Republikanerna att vinna valet. Av demokraternas donationer står miljardärerna för en betydligt lägre andel – 17 procent.
”Vana att köpa vad de vill”
Enligt rapporten är kopplingarna mellan miljardärernas satsningar och deras egenintressen uppenbara. De republikanska kandidater som lovar låga bolagsskatter och att bevara kryphål som gynnar storföretagen ekonomiskt, är också de som organisationerna kampanjar för, och som indirekt får miljardärernas pengar.
– Miljardärer som är vana vid att köpa vad de vill, har i allt högre utsträckning ägnat sina nästan obegränsade resurser till att köpa amerikanska val, säger Frank Clemente, vd på ATF.
En sammanställning över donationerna ger honom rätt – allt mer av miljardärernas pengar pumpas in. Inför valet för två år sedan uppgick donationerna till motsvarande 12 miljarder kronor. Det är nästan 40 gånger som mycket som år 2008, det sista valåret före domen. Enligt Frank Clemente är konsekvenserna av miljardärernas pengar uppenbara, inte minst eftersom de stöttar de kandidater som tillgodoser deras egna intressen.
– Problemet är att det som är bra för miljardärer – inklusive sänkta skatter för de rika och för företag – är dåligt för arbetande familjer. Vi måste tygla miljardärens politiska och ekonomiska makt genom kampanjfinansieringsreformer och skattereformer, som en inkomstskatt för miljardärer, säger han.
Erkänner inte presidentvalet
Förutom att pengar går till kandidater som lovar låga skatter, går de också till sådana som inte erkänner att Joe Biden vann det senaste presidentvalet, visar rapporten. Bland dem som donerat allra mest pengar till kampanjer som stöttar sådana kandidater finns flera välkända förtag och miljardärer. Enligt rapporten har till exempel Chevron, ExxonMobil, FedEx, GM, Merck, UPS och AT&T tillsammans gått in med motsvarande 15 miljarder kronor till stöd för sådana kandidater. Och miljardären Peter Thiel, en av PayPals medgrundare, har gett bort drygt 300 miljoner kronor till Super Pacs som stöttar den typen av republikanska kandidater.