– Det var ingen överraskning att motståndet mot kollektivavtal skulle vara hårt, säger Tomas With, vice ordförande i IF Metall.
Just nu verkar Teslaägaren Elon Musks fokus riktas dock mot något hel annat än strejkande svenskar. De senaste veckorna har han blivit en allt större spelare i det amerikanska presidentvalet och han har seglat upp som en av Donald Trumps viktigaste donatorer. Till skillnad från andra i USA:s ekonomiska elit, har han valt att ställa sig direkt i rampljuset istället för att verka från kulisserna. Han lottar bland annat ut en miljon dollar per dag till registrerade väljare som skriver under hans egen namninsamling ”till stöd för yttrandefrihet och rätten att bära vapen” i de vågmästarstater där det står och väger mellan Trump och Harris. Musk har sagt att Trump är den enda som kan rädda USA:s demokrati.
Elbilskrock
Å ena sidan är elbilsmiljardärens stöd till republikanernas Donald Trump ologiskt. Trump är öppet fientlig mot elbilar. ”Elbilar kommer helt enkelt inte att fungera”, sa Trump så sent som den 10 oktober till Detroit Economic Club. Han har uppmanat de stora amerikanska biltillverkarna att släppa sina elektrifieringsplaner eftersom hela industrin ”kommer att flytta till Kina”. Men å andra sidan har de två herrarna mycket gemensamt i sin syn på företagande och arbetares rättigheter.
I augusti, när Trump och Musk möttes i ett direktsänt samtal på X, hyllade Trump miljardärens hantering av strejkande arbetare.
– De går ut i strejk och du säger ”det är okej, ni får sparken allihopa”. Jättebra, sa Trump och Musk skockade till svar.
Efter uttalandet anmälde det stora amerikanska fordonsfacket UAW både Donald Trump och Elon Musk till arbetsrättsmyndigheten National Labor Relations Board.
UAW, som vann en stor seger förra året efter ha strejkat på Detroits tre biljättar, har meddelat att de kampanjar för Kamala Harris i det kommande presidentvalet. Sedan framgångarna i Detroits fabriker har UAW siktat in sig på biltillverkare som fortfarande inte har släppt in facket. Som Tesla. I fackförbundet har Trump och Musk alltså en tydlig gemensam fiende.
När UAW:s internationella representant, Kristyne Peter, besökte de strejkande i Stockholm sa hon att ”ni håller linjen mot Elon Musk – en miljardär som representerar allt som är fel med den globala ekonomin, som slår mot facket, som bunkrar förmögenheter och som mer och står på de reaktionäras sida i kampen mot demokratin runt om i världen”.
Bort från företagandet?
Det här ökade politiska engagemanget hos Musk, betyder det att han har glömt bort den lilla strejken i det lilla landet långt borta? Nej, säger Arena idés utredningschef German Bender.
– Det här är den enda strejken som Tesla någonsin har utsatts för. Så just den här konflikten har han nog hyfsat koll på tror jag, även om han inte följer den dag för dag.
Frågan är dock om Musk börjar förlora intresset för själva företagandet. Trump har antytt att han kan få någon form av position i administrationen om Trump vinner valet. Hans uppdrag skulle vara att ”skära i kostnader”. Musk har själv svarat att han skulle vara intresserad av leda ett departement för ”effektivitet” och för att stoppa ”strypande regleringar”.
– Om han skulle få en sån roll, är det dels väldigt tidskrävande och det kan också vara oförenligt med hans företagsåtaganden. Kanske kan det leda till att han väljer att lämna sin roll som vd för Tesla. Skulle han göra det skulle det möjligen kunna påverka Teslastyrelsens inställning till kollektivavtal runt om i världen, säger German Bender.
– Men det är många antaganden i det resonemanget, reserverar han sig.
Politiska fiender
Och det går inte att veta hur mycket av motståndet mot fackföreningar och mot strejker i Teslas kultur som utgår från Musk som person.
– Det är svårt att hålla isär vid det här laget. Han är inte formellt grundare av Tesla men han helt klart varit väldigt bidragande till att Tesla har vuxit mycket de senaste 20 åren. Om han skulle sluta som vd för Tesla tror jag att det skulle ta rätt lång tid innan eventuella förändringar i företagskulturen skulle ske.
Det kan hända att Musks val att kliva ut på den politiska scenen påverkar hans affärer också på andra sätt. Redan nu finns det de som tar avstånd från Tesla på grund av ägarens uttalanden och sätter dekaler på sina bilar för att visa att de köpte dem innan Musk blev Trumps bästa vän. Tomas With på IF Metall påpekar att även om Elon Musk är den största ägaren i Teslakoncernen så är han inte den enda.
– Jag tycker att de andra ägarna borde reagera på hans politiska färd. Jag skulle fråga mig på vilket sätt det kommer att gynna affärerna. Många som har köpt en Tesla har väl gjort det för att man vill bidra till en utveckling i klimatomställningen. Hur ska de kundgrupperna se på det här? säger han.
USA:s räddare
Det finns också ägargrupper som redan har börjar trycka på för att förmå Tesla att teckna kollektivavtal, som svenska AMF och norska oljefonden.
– Men hittills verkar det inte ha påverkat Teslas försäljning. Även i Sverige är den fortfarande en av de mest sålda bilarna, säger German Bender.
Försvagas Teslas position på världsmarknaden kan det förstås ändra styrkeförhållandena mellan facket och företaget i den svenska konflikten. Men idag, efter ett års strejk, finns ingen tydlig lösning i sikte, enligt German Bender. Om inte presidentvalet blir den svarta svan som ruckar på allt.
– Även om Trump förlorar kanske Elon Musk väljer att ta en mer aktiv politisk roll och ägnar sin tid åt att strida mot Harris-administrationen. Han kanske helt enkelt tappar intresset för Tesla och vill ägna sig åt att rädda USA, utifrån sitt perspektiv. Det är långsökt men inte otänkbart.