Det innebar att 5 000 bilar skulle lämna fabriken varje vecka. I början av april i år var dock veckotakten nere på 2 000 bilar. Teslas börsvärde sjönk och stressen började sprida sig. Det var brist på batterier och problem med de robotar som skulle vara Teslas styrka genom att automatisera processen. Tesla hade dessutom miljardskulder att hantera och bolagets kreditvärdighet nedgraderades i mars i år.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Lösningen – ett tält
Något behövde göras. På bolagsstämman i början av juni meddelade VD:n Elon Musk planerna på att bygga en ny fabrik, som skulle se till att det gick att nå de höga målsättningarna. En vecka senare la han upp en bild på Twitter som visade den nya fabriken: ett gigantiskt tält. Den första juli kunde Musk meddela att målet blev nått. 5 031 bilar hade producerats under veckan och Musk konstaterade att Tesla ”har blivit ett riktigt bilföretag”.
Den uppsnabbade processen har dock haft ett pris. Förutom att Elon Musk själv enligt egen utsago bott under sitt skrivbord den senaste tiden har de anställda fått betala, i form av långa slitiga arbetsdagar och en undermålig arbetsmiljö.
På fabriken i Fremont arbetar över 10 000 personer. 722 olyckor rapporterades in förra året och andelen allvarliga skador var 30 procent högre än i branschen i övrigt, enligt en granskning av Reveal, vars undersökning också visar att Tesla har undvikit att rapportera arbetsplatsolyckor för att förbättra sin statistik. Rapporter från den ideella organisationen Worksafe Inc tyder på samma sak, att de allvarliga skadorna har varit betydligt högre än genomsnittet de senaste åren.
Avgick i protest
När Teslas förra säkerhetsansvariga, Justine White, tillträdde blev hon chockad. Några månader in i sitt jobb blev White så orolig att hon skrev till en personalchef att ”människor blir skadade varje dag och incidenter där människor nästan blir krossade av bilar är oacceptabelt.” Efter att inte ha fått någon respons från ledningen avgick hon i protest förra året med ett meddelade om att det bara är ”en tidsfråga innan någon dör” på Teslafabriken.
Justine White är inte den enda som reagerat. Dussintals nuvarande och tidigare anställda har vittnat om hur strävan efter att öka produktiviteten lett till att bolaget tummar på säkerheten, och att arbetsdagarna ofta är mellan 12 och 16 timmar långa.
För att klara av arbetsdagarna dricks det kopiösa mängder energidryck. Tesla brukar bjuda personalen på Red Bull, vittnar Tesla-anställde Mikey Catura. För Bloomberg berättar han om vad han kallar ”Tesla-trappan”; Människor kommer in fulla av energi. Sedan går det ett par veckor och så ser du dem gå ut ur byggnaden stirrandes ut i luften som zombies”, säger han.
”Håll produktionen igång”
För två veckor sedan berättade anställda om hur trycket som de kände för att undvika förseningar tvingade dem att gå igenom avloppsvatten som runnit ut över golvet. Dennis Duran, berättar för Bloomberg att en gång när arbetarna vägrade blev han och hans kamrater tillsagda: ”Bara gå igenom det. Vi måste hålla produktionen igång.”
Att produktionen nu sker i ett tält har väckt nya frågetecken. Tältet har jämförts med något som annars endast skulle ha accepteras i en krigszon. De nya produktionsvillkoren har lett till att Kaliforniens myndighet för arbetssäkerhets tillsatt en ytterligare granskning av arbetsmiljön på Tesla, utöver tidigare utredningar som redan pågår.
När Tesla-anställde Jose Moran förra året gick ut med ett öppet brev konstaterade han att ”ironiskt nog är det mina kollegor som sagt att de har fått nog av långa arbetspass, också de som behöver övertidsersättningen för att klara sig ekonomiskt.” Jose Moran avslutar sitt öppna brev med att konstatera att ”precis som vår vd Elon Musk är en respekterad hjälte för grön energi och innovation hoppas jag att han också blir en hjälte för sina anställda.”