Ju fler aktörer och byten som är involverad i din resa med tåg- och buss, desto större risk för att bli stående halvvägs eller se ditt anslutande tåg försvinna i horisonten. Efter press från EU:s nya tågpassagerarförordning har företaget fått se över sina villkor för att kunna garantera, åtminstone ersättning, vid förseningar.
– Det här är väldigt positivt för resenären. Det blir tydligt och mycket enklare att hålla koll på vad som gäller, säger Maja Lindstrand, jurist vid Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Resor i Sverige som kräver byten mellan buss- eller tåg som drivs av olika företag samordnas, sedan tidigare, genom Resplus så att en biljett kan gälla för hela resan. Med en sådan biljett följer också ett ansvar för anslutna bolag att du kommer fram genom den så kallade Kom-fram-garantin. Men reglerna för hur långtgående detta ansvar varit har varit rörigare än det borde. Det ska nu bli bättre, i alla fall tydligare. Så är det i alla fall tänkt.
– I första hand ska företaget som orsakat förseningen se till att resan kan forsätta till slut. Vill man få ersättning så vänder man sig i första hand till det, men vänder man sig till andra som ingår i Resplus så slussas man rätt, säger Fanny Forsling, jurist på Konsumentverket.
Agera inom 100 minuter
De huvudsakliga ändringarna, som tillkommit i förhandling mellan Konsumentverket och Samtrafiken som representerar alla stora aktörer i tåg- och bussbranschen, gäller från den den 7 juni. Genom de nya reglerna så ska det vara tydligt redan vid biljettköpet om resan omfattas av garantin.
Om företaget som orsakat förseningen inte erbjudit en ombokning inom en timme och 40 minuter får du nu själv boka om resan. Sedan får du begära ersättning av det företag som orsakat situationen, som sedan måste betala inom 30 dagar från begäran. Men glöm inte bort att göra de inom två månader, för annars brinner ersättningen inne.
Om väntetiden blir lång får du som resenär också ersättning för mat och dryck om din missade anslutning kan leda till en försening på mer än 60 minuter. Det ska det felande tågföretaget ordna.
– I första hand ska du bli erbjuden mat och dryck från trafikföretaget som orsakat förseningen. Blir man inte det så kan man göra egna utlägg och kräva ersättning, säger Fanny Forsling.
Men, som passagerare, får du nog även i fortsättning räkna med osäkerhet på den punkten. Den mat och dryck du har rätt till ska enligt reglerna stå i proportion till väntetiden. Men den bedömningen görs från fall till fall av de enskilda företagen, säger Fanny Forsling.
– Det finns ingen direkt riktlinje efter vilka minuter, vilken mat och dryck ska erbjudas. Det som reglerat är att du har rätt till det utifrån väntetiden. Kommer man inte överens med trafikbolaget och det uppkommer det en tvist får man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, säger hon.