Och de färdiga matkassarna med middagslösningar utgör hela 42 procent av den digitala livsmedelshandeln.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Den främsta anledningen till att vi handlar varor på nätet är att det blir billigare, men med mat blir det inte det. Det är fortfarande mycket logistik som ska lösas innan vi är där, säger Malin Winbom.
”Underlättar vardagen”
Den största gruppen mathandlare på nätet är storstadsbor, mellan 26–35, som lever tillsammans med en annan vuxen och minst ett barn.
En som har provat flera matkassar med färdiga middagslösningar är Emma Milder. Hon tycker att det både sparar tid och energi i vardagen.
– Det underlättar vardagen så himla mycket. Jag tror inte jag hade haft matkasse om vi inte haft barn. Men att slippa gå i mataffär och handla med barn gör livet så mycket lättare, säger hon.
Enkelheten är också den främsta anledningen till att svenskar handlar mat på nätet, enligt Svensk digital handels rapport från 2017.
Det viktigaste för Emma Milder när hon väljer matkasse är att varorna är ekologiska, recepten goda och att företaget säljer lösplock så att hon kan lägga till varor i matkassen.
Inte alltid bra
För många svenskar är det fortfarande ett stort steg att börja handla mat på nätet och huvudorsaken är att man vill se varorna och kunna klämma och känna.
Matkassen har också sina nackdelar enligt Emma Milder.
– Mer matsvinn. Ibland får vi recept som ingen i familjen är jätteförtjust i. Det blir eventuellt lite dyrare, men jag tror att vi sparar in det på mer planerad handling, säger hon.
Totalt förväntas den digitala livsmedelshandeln omsätta 7,2 miljarder kronor, 2017. Ändå utgör den bara 2,4 procent av den totala livsmedelshandeln, vilket kan förklaras av att det har varit svårt att få branschen lönsam.
– Många av de stora matjättarna har inte riktigt tagit steget in på marknaden än. När de väl gör det och hittar ett fungerade koncept kommer detta att öka, säger Malin Winbom.