BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Visserligen tappade tillväxten något i tempo mellan 2015 och 2016, då branschen endast växte med sex procent, men det är å andra sidan ”en siffra som i de flesta andra sammanhang skulle betraktas som en stor framgång”, som Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen, uttrycker det i organisationens Spelutvecklarindex 2017.
Ljus framtid
Branschen blickar också framåt med tillförsikt. Världsmarknaden fortsätter växa – men Sverige växer snabbare. På börsen har de dataspelsföretag som vågat ta klivet in utvecklats bättre än både index och börsnoterade utvecklare i andra länder. Och när brittiska The Guardian i samband med världens största spelmässa Gamescon 2017 utsåg de elva bästa spelen var fyra av dem svenska.
På tal om fräscha pengar har regeringen branschen på sin radar. I veckan talade EU- och handelsminister Ann Linde (S) på Invest in games, Sveriges viktigaste mötesplats för investeringar i dataspelsföretag. Intresset från hennes sida är inte helt oväntat med tanke på att 97 procent av 2015 års omsättning handlade om export.
Satsar på kultur
– Regeringens exportstrategi omfattar ett batteri av åtgärder för att stärka exporten och öka investeringarna i Sverige inklusive i dataspelsbranschen. Vi gör också en särskild satsning på ett nyinstiftat exportpris för de kulturella och kreativa näringarna, sa hon.
Men siffror, prognoser, kurvor, trender och börsnoteringar å sido. De viktigaste faktorn bakom fortsatt framgång kan vara en helt annan. Jantelagen. Det var åtminstone Per Strömbäcks förklaring till den svenska dataspelsboomen när han intervjuades av webbzinet Polygon i maj 2016.
– Vi har dåligt självförtroende, sa han då och pekade på svenska spelkonstruktörers övertygelse om att de egna skapelserna förmodligen inte är bra nog, att något alltid kan bli lite bättre.
Egentligen självklart
Det plus naturligtvis vädret. Med 800–1 200 millimeter nederbörd per år sitter programmeringsnörden hellre inne och filar på sin kod än andas friskt luft.
Å andra sidan är inte självförtroende en förklaringmodell som bör förkastas i första taget. När världen höjde på ögonbrynen över prislappen för Mojang reagerade svenska konkurrenterna Paradox Interactives vice vd Susana Meza Graham, enligt nyhetsbyrån AP, lite annorlunda:
– För oss var det mer som att ”jahaja, Microsoft fick en rätt bra deal där”.