Förhoppningen är att DSM-direktivet ska bidra till att EU:s inre digitala marknad fungerar bättre. Och jämna ut intäktsskillnader mellan techjättar som Google och Facebook och medier som står bakom innehåll på plattformarna.
Ska förhandla gemensamt
Svenska mediernas branschorganisationer Tidningsutgivarna, TU, och Sveriges Tidskrifter håller nu på att samla sina medlemmar för att gemensamt förhandla fram avtal med plattformarna om ersättningsnivåer.
– Tanken är att alla presspublicister som är intresserade tillsammans ska diskutera licenser med de olika plattformarna, säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter.
Nya lagen ger medieaktörer och ansvariga utgivare rätt att kräva ersättning när webbplatsinnehåll delas och återpubliceras på digitala plattformar, berättar Kerstin Neld. Mer konkret rör det sig om att länkar inte får visas med text, bild eller video utan tillståndsgivande licens.
”Del av förhandlingsspelet”
Företaget Meta som äger Facebook och Instagram har i väntan på förhandling redan tagit fram en gratislicens som svenska medieföretag och publicister kan godkänna. Men då ges ingen ersättning till upphovsmakaren.
– Det Meta har gjort är att om man inte godkänner avtalet, så delar man bara en hyperlänk utan bild och text. Vill man dela, vad vi kallar rika länkar, eller feta länkar, det är då det kan bli aktuellt med licenser.
Vilka ersättningsnivåer det kan bli tal om efter förhandling är för tidigt att spekulera om menar Johan Taubert, vd för TU – som ändå tror att det kommer röra sig om stora summor för mediebranschen som helhet.
– Jag vill förstås hävda att det är väldigt stora belopp i potten. Men skulle du ställa samma fråga till Facebook så skulle de antagligen säga det motsatta. Och det är ju en del av förhandlingsspelet gissar jag.
Längre fram än Sverige
Länder som Frankrike och Danmark som var tidiga med att implementera EU:s upphovsrättsdirektiv, som klubbades 2019 i EU-parlamentet, har kommit längre än Sverige när det avtalsförhandlingar med plattformarna, berättar Johan Taubert. Men vad det kommer att betyda ekonomiskt för medieföretagen i respektive land är svårt att svara på i nuläget.
– Det har inte riktigt kommit ut några siffror om vad det handlar om för pengar.
– I Tyskland, som är ett större land än Sverige, där har man talat om hundratals miljoner kronor. Men samtidigt är det många publicister som ska dela på pengarna. Och hur mycket varje blålänk är värd, är omöjligt att svara på, säger han.
Danska medier har inte fått till ett avtal efter ett och ett halvt års förhandling. Kommer processen ta lika lång tid i Sverige?
– Jag hoppas att det ska gå fortare. Men jag tänker att det är viktigare att det blir rätt och bra än att det går fort.