Så hur fungerar leasing?
En fördel för din privatekonomi är naturligtvis den som inledde denna text: du kommer undan behovet av en massa tusenlappar på banken för att ha råd med kontantinsatsen till ett nytt fordon.
Den andra fördelen är lika självklar: du bidrar till omställningen bort från fossilsamhället och in i det elektrifierade. Just utsläpp från bilar står fortfarande för lejonparten av utsläppen i trafiken, närmare bestämt tio miljoner ton koldioxidekvivalenter 2018, vilket motsvarar drygt 60 procent av utsläppen från inrikes transporter.
Slipper merkostnader
Listan kan göras längre. El är betydligt billigare än bensin som drivmedel så dina driftskostnader blir lägre. En elbil består dessutom av färre bildelar, det vill säga kräver mindre kostsamma underhåll.
– En annan fördel är att försäkring ofta ingår i leasingkostnaden liksom service och slutligen så slipper du tänka på värdeminskningen, fyller Johan Granholm, motorexpert hos försäkringsbolaget If, i med.
Just risken för värdeminskning är kanske särskilt påtagligt när det kommer till elbilar på grund av den snabba teknikutvecklingen. En bil som idag känns toppmodern kan mycket väl kännas som en T-ford om tre år.
Slutligen – åtminstone för den som trots allt är sugen på att äga och därför överväger att köpa begagnat – torde möjligheten att köra en bil färsk från butiken vara ett argument nog för att testa leasing.
Skötsel ett måste
Så långt allt väl, men naturligtvis finns en hel del saker du bör ta dig en funderare på innan du slår till på ett leasingavtal.
– Nackdelar är att du kan åka på att betala extra vid återlämnandet av bilen om du inte skött bilen eller missat en service och det vet du inte vad det kostar i förväg. Se till att servicen blir gjord i tid och ta hand om bilen som den vore din egen så slipper du dyra överraskningar när du lämnar tillbaka bilen.
Enligt If är det just vid återlämnande av bilen som de allra flesta tvister uppstår. En god idé kan därför vara att i kontraktet skriva in att en oberoende, tredje part ska vara med och värdera bilen vid återlämnandet. Men också se till att det i kontraktet tydligt framgår vad som kan anses vara normalt slitage, vem som ansvarar för fel som uppstår under hyresperioden samt vem som ansvarar för underhåll och service, vilka som får använda den, om den får köras utomlands och om avtalet kan sägas upp under hyresperioden.
– En annan nackdel är att du har en fast körsträcka, normalt 4 500 mil på tre år och om din livssituation ändras så kanske det inte räcker till och kör du mer får du också betala extra, förklarar Johan Granholm.
Slutpris varierar
Att det skulle vara ekonomiskt fördelaktigt med leasing istället för inköp, som antyddes i textens början, är dock en sanning med modifikation. Beroende på andrahandsvärde, när du säljer bilen vidare, tur med behov av underhåll och en rad andra faktorer kan det i slutänden bli billigare att just köpa bilen, det vill säga om du har alla de där tusenlapparna på banken.
– Det är helt upp till var och en att räkna på om leasing passar dem eller om det är fördel att köpa bilen. Långsiktigt så betalar du kanske bilens värde genom att leasa den i två treårsperioder – det är olika beroende på modell – men det är också bekvämt och du får alltid köra en ny bil och slipper tänka på att något ska gå sönder och om det gör det så finns en nybilsgaranti, förklarar Johan Granholm.
Finns det fällor?
– Fällorna är att du inte sköter ditt åtagande, det vill säga att du inte tar hand om bilen på rätt sätt, inte servar den i tid med mera. Det kan bli riktigt dyrt.
Det beror naturligtvis på bilmodell och avtal, men det billigaste avtalet som Dagens ETC hittar i dagsläget ligger strax över 3 600 kronor/månad.
Modell Typ Försäkring Mil/år Pris/mån Tid
Renault ZOE Halvkombi Ingår 1500 3 665:- 3 år
Life 41 kWh
BMW i3 BEV 94AH Halvkombi Ingår 1000 5 066:- 3 år
Hyundai IONIQ Sedan Ingår 1500 6 414:- 3 år
Electric ComfortEco
Tesla Model 3 Dual Sedan Ingår 1500 7 686:- 3 år
MotorLong-Range
AwdSedan
Källor: if.se, biloffert.se, leaseplan.se