– Gårdsförsäljning skulle kunna vara en ny och viktig produkt för besöksnäringen, som skulle gynna turismen och erbjuda nya upplevelser av olika slag, säger Stefan Lundin, chefsjurist på Visita, branschorganisationen för den svenska besöksnäringen.
– Vi börjar få allt fler duktiga producenter i landet av vin, cider och öl. Om man då skulle få möjlighet att köpa med sig en eller två flaskor så skulle det kunna vara en anledning till att resa. Precis som man reser till Champagne-distriktet för att köpa med sig några flaskor hem idag.
Den så kallade måltidsturismen, att resa för att uppleva mat och dryck, är en växande trend både globalt och i Sverige.
– Vi vet att måltidsturismen har stor potential. Det är över 100 miljoner resenärer i Europa, som spenderar mer pengar än en vanlig turist. Och en majoritet av dem tycker att det är viktigt att kunna köpa med sig ett minne, säger Stefan Lundin.
Hamnar i storstäderna
Nykterhetsrörelsen IOGT-NTO kom i måndags med en ny rapport i frågan, där de hävdar att debatten om gårdsförsäljningen bygger på en rad myter.
– Det finns en rad missförstånd kring vad gårdsförsäljning faktiskt innebär, säger Kalle Dramstad, drogpolitisk rådgivare på IOGT-NTO, till Dagens ETC.
De lyfter bland annat fram tillverkningen, där de hävdar att det ställs minimala krav på att få kalla sig producent.
– Det räcker med att köpa in råsprit från en stor fabrik och tillsätta en smak och späda ut det med vatten, säger Kalle Dramstad.
Vidare menar IOGT-NTO att föreställningen om att gårdsförsäljning skulle gynna landsbygden är en bluff, eftersom majoriteten av landets bryggerier och destillerier ligger i storstäder och butikstätheten dessutom är större där.
– Det finns ingen koppling mellan gårdsförsäljning och gårdar. Vem som helst ska kunna sälja, vilket gör att tillverkningen hamnar i storstäderna. Mer alkohol är inte lösningen på landsbygdens problem, menar Kalle Dramstad.
Lobbyism från Absolut
Stefan Lundin på Visita håller inte med, och tror att det går att avgränsa vem som ska få rätt att sälja alkohol i lagstiftningen som den kommande utredningen ska se över.
– Den typen av frågor får bli föremål för behandling i utredningen. Att genomföra olika typer av begränsningar kommer naturligtvis ske, det blir en del av utredningens uppdrag.
Den tredje myten, enligt IOGT-NTO, handlar om det här skulle vara harmlöst. Att vinstintressen släpps in i alkoholförsäljningen jämförs med när spelmarknaden släpptes fri.
– Gårdsförsäljning skulle innebära en öppning för stora aktörer att ta sig in på alkoholmarknaden. Senast vi såg något liknande var när privata casinobolag tog sig in på spelmarknaden och vi såg en explosionsartad ökning av skadorna. Med gårdsförsäljning spelar man ett högt spel med människors liv och hälsa, säger Kalle Dramstad.
IOGT-NTO hävdar att att frågan drivs med hjälp av lobbyism från storföretag som Absolut, och att hela förslaget om gårdsförsäljning är ”en trojansk häst skapad av Sveriges största alkoholföretag”.
Monopolet försvinner?
I Januariavtalet står det ordagrant att en förutsättning för utredningen ”är att Systembolagets monopol säkras”.
– De två tidigare utredningarna är tydliga med att det inte går att säkra det, säger ändå Kalle Dramstad på IOGT-NTO.
Stefan Lundin hävdar motsatsen, att de tidigare statliga utredningarna visst visar att det går att behålla alkoholmonopolet.
– Vår uppfattning är att gårdsförsäljning går att kombinera med det svenska alkoholmonopolet. Det finns möjligheter att utforma det så att det inte kommer i konflikt.
– Vi skulle kunna tillföra något viktigt för turismen
och Sverige samtidigt som det går att kombinera med monopolet, men det måste självklart vara under ordnade former och med vissa begränsningar, säger han.