Den tre månader långa strejken på Volvos största lastbilsfabrik i världen, Volvo Trucks i Virginia, kan i dag få en ny vändning. Sedan april har 2 900 anställda som är anslutna till fackförbundet United Auto Workers, UAW, strejkat. Arbetarna har inte fått en löneförhöjning på fem år och kräver bland annat högre lön, bättre arbetsvillkor, premier och ersättning för sjukvårdskostnader. Samtidigt som de anställda kämpar för högre löner planerar Volvo Trucks-fabriken stora investeringar i bland annat teknikuppgraderingar och en utbyggnad av fabriken.
– Den pågående strejken – som vi fortsätter att anse är onödig – skadar våra kunder och har redan hindrat vårt projekt för att utvidga och uppgradera anläggningen, sa anläggningsdirektören Franky Marchand i förra veckan till nyhetsbyrån AP.
Kämpar mot egna facket
Men det är inte bara arbetsgivaren som de strejkande kämpar emot. Bland medlemmarna finns ett stort missnöje med fackförbundets agerande i strejken. UAW anklagas för att, istället för att stödja arbetarna, agera som en slags mellanhand mellan de strejkande och företaget och för att ge dem ”svältlöner” på 275 amerikanska dollar i veckan i strejkförmåner. Arbetarna har till och med skapat en egen kommitté, Volvo Workers Rank-and-File Committee, VWEFC, för att mobilisera striden.
– Det är inte bara Volvo. Vi kämpar mot UAW också. Det är den svåra delen. Vi kämpar mot dem båda. Vi har försökt förutse vad deras nästa attack kommer att bli och komma med vårt efter svar innan de kan attackera, säger en medlem i VWEFC till den socialistiska nyhetssajten wsws.org.
Fackmedlemmarna har också en Facebookgrupp, UAW Local 2069, där frustationen över fackförbundet flödar. ”Vems sida är UAW på?”, skriver en medlem. ”Om UAW hugger Volvoarbetarnas strejk i ryggen, varför slösa dina dollar på fackliga avgifter?” skriver en annan.
"Sista budet på bordet"
Fackförbundet UAW har medlat fram tre avtalsförslag med Volvo Trucks men alla tre har röstats ner av stor majoritet av medlemmarna, det senaste i fredags. Trots detta meddelade arbetsgivaren i söndags att de gett sitt sista anbud.
– Vårt sista anbud ligger på bordet, det är det tredje preliminära avtalet, säger John Mies, talesperson för Volvo Trucks-filialen, enligt nyhetsbyrån AP.
Strejkarna kommer därför att genomföra en ny omröstning om avtalet i dag, onsdag. I medlemmarnas Facebookgrupp är stämningen upprörd över att behöva rösta på ett redan nedröstat avtal som de är missnöjda med och många uppmanar andra medlemmar att rösta nej igen.
Svenska anställda på Volvo Trucks, här mer känt som Volvo Lastvagnar, är anslutna till IF MetalI. Fackförbundets internationella sekreterare Mats Svensson uppger i en skriftlig kommentar till Dagens ETC att man har försökt bidra till en lösning på konflikten mellan facket och arbetsgivaren, men inte lyckats.
”Vi är angelägna om en lösning på konflikten, men att från vår sida ha precisa uppfattningar om innehållet i en ny överenskommelse är inte vårt kompetensområde, och vi har inte uppfattningar om förhandlingar i ett annat land om det inte är så att företaget vägrar att förhandla eller om villkoren är ett brott mot internationella arbetsstandarder eller nationella regler”, skriver han.
”Vad gäller eventuell konflikt mellan UAW centralt och det lokala facket är det inget som vi har någon uppfattning om. Finns den är det en intern fråga för UAW.”
Vad som händer efter omröstningen är i nuläget oklart. Matt Blondino, en företrädare för UAW, säger till nyhetsbyrån AP att om majoriteten av strejkarna röstar ja till avtalet denna gång kommer de komma tillbaka till arbetet den 19 juli och att de flesta av arbetarna då kommer få en bonus på 2000 dollar. Om majoriteten röstar nej kommer fackförbundet vänta och se vad Volvo Trucks svarar.