Läs också: Skuldsatta människor – guldgruva för inkasso
Förra året ökade svenskarnas lån med 233 miljarder kronor. Ökningen beror till stor del på att allt fler lånar till sin bostad. Och även om räntan är rekordlåg är det en del som inte klarar av att betala tillbaka sina lån till banken. Som Dagens ETC berättade i gårdagens tidning ökar såväl skulderna till kronofogden som till inkassobolagen. En del av inkassobolagens ökade intäkter beror på att det numera är vanligt att banker vars kunder inte kan betala tillbaka sina lån, säljer fordringarna till dem.
– Handeln med fordringar har ökat väldigt. Bankerna vill inte ha fordringar i sina egna balansräkningar utan överlåter dem. Det finns många skäl till det, men framförallt handlat det nog om att inkassobolagen är specialister på fordringshantering, medan bankerna vill ägna sig åt handel, säger Claes Månsson, ordförande i branschorganisationen Svensk inkasso.
Av svenskarnas växande skuldberg hos Kronofogden är nu nära hälften, 21 miljarder kronor, enbart räntor och avgifter som går till inkassobolagen och aktörer som lånat ut pengarna.
Lönsamma skulder
Både storbankerna Swedbank och Nordea säljer vidare kundernas skulder till de stora inkassobolagen. Enligt Svenska Dagbladet sålde Nordea i somras konsumtionsskulder och bolån till ett värde av 1,4 miljarder kronor till inkassobolaget Lindorff, och dit har även Swedbank sålt lån under flera års tid. De båda bankerna säljer också vidare sina kunders skulder till Intrum Justitia – det inkassobolag som gör allra störst vinster. För inkassobolagen blir bankskulderna lönsamma eftersom de kan lägga på sina egna avgifter och räntor, och för bankerna innebär försäljningen att de får intäkter och dessutom själva slipper besvärande processer med sina kunder. Själva menar bankerna att de framförallt anlitar inkassobolag för att de har rätt kompetens.
– Vi ger kunderna möjlighet att betala tillbaka under flera tillfällen. Om vi inte har fått in pengarna inom cirka 120 dagar överlåter vi det till Intrum Justitia som är specialiserade på detta och kan hitta en bättre helhetslösning för kunden, skriver Anna Hedström, pressansvarig för Icabanken, i ett mejl till Dagens ETC.
Sköter ärendena själva
Så sent som i december började Icabanken anlita Intrum Justitia. Anna Hedström menar att de själva hanterar obetalda skulder först, men att de sedan inte har något eget inkassobolag utan därför säljer ärendena vidare. SEB är en av få av de stora bankerna som inte gör så.
– Vi tycker att det fungerar bra att sköta ärendena själva. Vi vill lösa situationen tillsammans med kunden så långt det går. I de fall där vi inte lyckas vänder vi oss till Kronofogden, säger Anna Helsén, presschef på SEB.
Hon menar att ett sätt att minska risken för att kunder inte ska kunna betala tillbaka sina lån, är att ha höga krav för utlåning. Precis som många andra banker har SEB infört amorteringskrav på bolån trots att den regeln ännu inte trätt i kraft. Men många skulder hamnar ändå hos kronofogden – enligt SvD hade SEB i december nästan 9 600 ärenden hos dem. Handelsbanken har nära 14 000 ärenden medan Lindorff ensamt har 138 000 ärenden hos kronofogden.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Läs också: Skuldsatta människor – guldgruva för inkasso
Enkät
Kände du till att många av storbankerna säljer kundernas skulder ill inkassobolag om de inte kan betala?
Är du orolig att inte kunna betala dina lån om räntorna går upp?
Ann Ighe, 47, lärare i ekonomisk historia och redaktör för tidningen Ord & Bild, Göteborg
– Nej, men jag blir inte jätteförvånad över att det är så.
– Nej. Jag bor i hyresrätt och har bara studielån och ett litet lån på fritidshuset, så jag är inte orolig. Men man ska komma ihåg det när man drömmer om att köpa hus.
Henrik Sputnes, 35, curator, Göteborg
– Nej det kände jag inte till. Men jag är inte så förvånad, det är ju samma princip som vid andra situationer när man inte kan betala, att man hamnar hos inkasso till slut.
– Nej. Min flickvän har ett bolån som jag är med och betalar räntan på. Hon har räknat på det och vi skulle klara att räntan höjs med sex procent.
Pia Nordung, 57, Rättslig specialist Skatteverkets folkbokförings-avdelning, Göteborg
– Ja det är jag medveten om, via kollegor på jobbet. Jag tycker att bankerna borde ha ett lite mer lösningsorienterat förhållningssätt gentemot låntagarna istället.
– Nej det är jag inte.
Christian Carlsson,30, student, Göteborg
– Nej, det visste jag inte.
– Nej. Vi har ett litet lån på vårt fritidshus, men jag är inte så orolig. Det är min sambo som har hand om ekonomin.