Skatteverket ser allt, finns överallt och är alltid redo säkra varje skattekrona. Nu riktar myndigheten sin strålkastare på de personer som har sidoverksamheter från internet. Det handlar till exempel om gamers, influencers, youtubers, streamers eller de som skapar innehåll på plattformar som OnlyFans.
Alla som har sidointäkter behöver deklarera dem och värdet för pengar, tjänster eller produkter ska tas upp i deklarationen. Och den som har haft samarbeten med företag i sociala medier, oavsett om man har gjort reklam för kläder eller någon teknikpryl, ska redovisa och skatta för inkomsterna. Det gäller också digitala varor som skins, utseenden, i spel. Det ska beskattas som inkomst av kapital enligt bestämmelser om försäljning av personliga tillgångar.
Om du själv skapar en virtuell vara och sedan säljer den beskattas det som inkomst av tjänst.
Inte alla redovisar
Det kan räknas som näringsverksamhet om du bedriver en omfattande handel med eller tillverkning av virtuella varor.
Även de som sålt annonsutrymme på internet eller i sina egna kanaler med länkar, så kallade adlinks, eller exponering av rabattkoder ska skatta för det.
– Om du har tjänat 22 208 kronor eller mer under 2023, även om du inte har fått en deklaration, behöver du deklarera för ersättningen. Det gäller dig som inte är egenanställd eller ännu har företag, säger Johan Falksäter, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.
Det är inte alla uppdragsgivare som redovisar ersättningar till Skatteverket, och en del missar att skicka lönebesked eller andra besked till influeraren eller gamern som de anlitat. Därför vilar ett större ansvar på kreatörerna att dokumentera vart pengarna kommer ifrån.