En avgörande faktor: det låga priset på flygbiljetter. Det menar i alla fall Greenpeace som i en ny rapport jämför flygpriser med tågpriser i Europa. Genom att undersöka priset på 112 olika rutter, under nio olika dagar, kan de dra slutsatsen att det i en majoritet av fallen är betydligt billigare att ta flyget än att resa med tåg. I snitt är tåget dubbelt så dyrt som flyget. Vissa sträckor är skillnaden betydligt större än så, som mellan Barcelona och London där tåget kan kosta upp till 30 gånger mer än flyget.
– Framför allt handlar det om att tåget betalar för sina samhällskostnader, medan flyger inte gör det. Flyget betalar inte skatt på flygbränslet, de betalar inte moms och de betalar inte för infrastrukturen, till exempel själva flygplatsen. Dessutom finns lågprisflygbolag som inte bara utnyttjar skattelättnader, utan också lyckas undvika att betala sociala avgifter för sin personal, säger Carl Schlyter, talesperson för klimat på Greenpeace Sverige.
Flyg för 149 kronor
I Sverige är prisskillnaderna bland de lägsta, men fortfarande är flyget oftast det billigaste alternativet. Av nio undersökta sträckor är det bara för resan Stockholm-Narvik som tåget lönar sig. En sträcka där det går nattåg utan byte, men där det däremot inte går att flyga utan byte. På andra sträckor, som den mellan Göteborg och Stockholm, varierar det beroende på dag och tid om tåget eller flyget är vinnaren. Men vid vissa tidpunkter går det att hitta flygbiljetter för bara 149 kronor mellan de två städerna, och sammantaget är flyget i snitt 15 procent billigare. Det kan ha bidragit till nästan en halv miljon passagerare flög mellan Stockholm och Göteborg förra året – trots att tåget bara tar runt tre timmar och går varenda timma. Helt orimligt, menar Carl Schlyter.
– En tågresa mellan Göteborg och Stockholm innebär knappt några klimatutsläpp alls, medan en flygresa orsakar väldigt höga klimatutsläpp. Flyget borde inte vara ett alternativ, men så länge det är billigare och upplevs mer pålitligt kommer det fortsätta vara det.
En perfekt storm
Mellan Stockholm och Göteborg flyger bland annat lågprisbolaget Ryanair. Även på en majoritet av de andra analyserade rutterna flyger lågprisbolag. Carl Schlyter menar att det är uppenbart att det är en avgörande faktor till varför tåget inte kan konkurrera prismässigt. Jan-Henrik Nilsson, docent i kulturgeografi som bland annat forskat om lågprisflyg och flygtrafikens utveckling, håller med om det.
– Flyget generellt har flera särregler som gynnat dem väldigt mycket, framför allt att flygbränslet inte är beskattat. När regleringarna avskaffades kunde lågprisbolagen komma in på marknaden och inte bara dra nytta av subventionerna, utan också pressa priserna genom att packa folk som sillar, ha noll service och flyga konstiga tider till exempel. Nu har de ibland så låga priser att det egentligen omöjligen kan gå ihop, och som tåget absolut inte kan konkurrera med.
Att det trots allt går ihop menar även Jan-Henrik Nilsson beror på personalpolitiken där de lyckas undgå att stå för sociala avgifter, men också annonsering.
– Lågprisflygbolagen får stor del av sina intäkter från annat än biljetterna. Köper du en biljett med Ryanair får du genast erbjudande om andra tjänster, om hyrbilar, hotell och konstiga försäkringar. Det, den prispress som ligger i affärsmodellen, det faktum att staten står för infrastrukturen och att bränslet inte är beskattat, har lett till en perfekt storm. Till att det har blivit för billigt att flyga, säger han.
Landgränser försvårar
Jan-Henrik Nilsson tror att resultatet av Greenpeace undersökning – att tåget är dyrare än flyget – framför allt beror på att flyget är så billigt, inte att tåget har blivit dyrare. En rapport från Transportstyrelsen från i våras bekräftar det. I alla fall i ett lite längre perspektiv. Sedan 1990 har tågbiljetterna blivit billigare, särskilt de billigaste snabbtågsbiljetterna som 2022 kostade 75 procent mindre än 1990. Men det gäller tågresor inom Sverige. I Greenpeace undersökning jämförs framför allt tågresor över nationsgränserna, och där är det tydligt att flyget generellt är billigare.
– Åker man över landgränser åker man med flera olika tågbolag, och betalar en moms på elva procent i snitt. Ju fler separata biljetter man måste köpa, desto dyrare blir det, säger Carl Schlyter.
För att fler ska välja tåg istället för flyg tror både Carl Schlyter och Jan-Henrik Nilsson att systemet behöver göras om – satsningar behövs på tåg och järnvägsunderhåll, medan flyget inte ska kunna subventioneras som det gör idag. Det behöver också bli smidigare att ta tåget över landgränser. Greenpeace föreslår att det ska införas så kallade klimatbiljetter som skulle gälla i hela EU, och innebära att resenärer kan använda en och samma biljett för all kollektivtrafik.
– Tanken är att man betalar en billig månadsavgift, för att sedan kunna åka överallt. Vi föreslår också att man tar bort momsen och inför ett gemensamt enkelt bokningssystem i EU, samtidigt som flyget får stå för sina egna kostnader. Det skulle förändra resandet enormt, säger Carl Schlyter
Tror inte på förbud
Frankrike införde nyligen förbud mot korta inrikesflygningar. Det har även Greenpeace propagerat för. Och i Sverige har Miljöpartiet varit inne på samma sak – korta inrikesflygningar mellan städer där det finns bra förbindelser med kollektivtrafik bör förbjudas. Men Jan-Henrik Nilsson tror inte att förbud är den bästa lösningen.
– Jag tror det blir rätt besvärligt. Regleringar skapar ofta kryphål. Då är det nog bättre att höja avgifterna för flygplatser istället, och satsa på att utveckla järnvägen.