Det är i nivå med bilens bränslekostnader, och ett lägre pris om även andra kostnader för bilen räknas med. Men på många andra sträckor är tåget ändå dyrare än bilen. Inte minst gäller det den som vill resa längre. Och särskilt om du väljer nattåget. Veronika Ekstrand hade tänkt göra just det. Tillsammans med sin man och sina två tonårsbarn skulle hon ta sig från Hässleholm till Duved, utanför Åre.
– Vi vill åka tåg för miljöns skull. Nattåget är dessutom väldigt smidigt, med bara ett byte i Stockholm. Men när jag kollade nattåg med liggplatser insåg jag att det skulle kosta oss 8 500 kronor.
Resan mellan skånska Hässleholm och jämtländska Duved tar drygt tolv timmar om man åker tåg dagtid. En lång resa, men Veronika Ekstrand funderade ändå på om det kunde vara värt det, om det skulle innebära ett lägre pris än nattåget. Det visade sig dock att bara någon tusenlapp skiljde.
– Det var nästan lika dyrt. Med tanke på att vi vill använda kollektivtrafiken när vi väl är på plats för att ta oss in till Åre, och kanske hyra bil någon dag, skulle det ändå bli dubbla priset mot om vi tar vår egen bil.
”Bensinslukande bil”
Veronika använde Motormännens kalkylator för att räkna ut hur mycket det skulle kosta för familjen att ta bilen. Hade hon bara räknat med kostnaden för bensin skulle det landat på ungefär 2 500 kronor, men kalkylatorn räknar också in till exempel själva inköpskostnaden för bilen, försäkring och värdeminskning. Det gav en kostnad på ungefär 4 000 kronor tur och retur.
– Vi har en gammal bensinslukande bil och ändå blir skillnaden mot tåget så stor. Nu tar vi bilen och bokar ett boende på halva vägen ungefär och kommer ändå betydligt billigare undan än om vi tagit tåget. Det är synd att det ska vara så svårt att göra rätt, säger hon.
Även den som vill åka tåg mellan till exempel Göteborg och Åre eller Stockholm och Luleå vinner på att ta bilen. I alla fall om vinsten räknas i pengar. Mats Almgren, chef för kommersiell trafik på SJ, säger att det inte handlar om några överpriser, biljetterna kostar det de måste.
– Våra kostnader avgör biljettpriserna. Vi måste också ha en viss marginal eftersom vi står inför väldigt stora investeringar. När det gäller nattågen kan vi bara sälja platser till dem en gång per dygn, eftersom resan är så lång. Tåg som kör kortare kan vi tjäna pengar på flera gånger per dygn, då blir varje resa billigare.
Trots att bränslepriserna är så höga är bil nästan alltid ett billigare alternativ när man ska resa långt, vad tänker du om det?
– Vi hade helst önskat att det inte var så. Men vi befinner oss på en helt avreglerad marknad, vi får inte pengar någon annanstans ifrån än från våra biljettintäkter. Det kostar att driva en sådan här apparat. Dessutom har ju tåget många andra fördelar, som att det är otroligt mycket skönare att sitta på ett tåg än att åka bil.
Maxkapaciteten nådd
Roger Pyddoke, forskare inom transportekonomi vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, tror att det är svårt att få ner priserna. Vad som i så fall ska till är politisk handlingskraft, inte bara vilja.
– Politiskt känner nog många att väljarna vill ha billigare tågresor, samtidigt vågar man inte riktigt köra diskussionen i botten, för redan nu kostar det väldigt mycket att driva och underhålla järnvägen. Ska tåget bli billigare hade det krävts stora satsningar, och många tvivlar nog på om det är så ändamålsenligt att satsa så mycket på järnvägen när andra transportsätt kostar så mycket mindre.
Maxkapaciteten på järnvägen är i princip redan nådd, enligt Roger Pyddoke. I alla fall när det gäller storstadsförbindelserna. Det gör att antalet avgångar inte kan öka, och därmed fortsätter efterfrågan på biljetterna vara hög. Biljetterna går åt, trots att de är dyra. Roger Pyddoke tror att det samma gäller nattågen.
– Att ha så höga priser att ingen köper biljetter är ingen bra idé, så antagligen är beläggningen på nattågen skapliga även om biljetterna är dyra. Men nattågen genererar nog inga stora vinster. De var bland de första linjerna SJ la ner och lät upphandla just eftersom de inte var lönsamma.
Greger Hansson, docent vid KTH som har forskat kring svenskars resvanor ur klimataspekter, tror att många är villiga att betala lite mer för tåget – i alla fall bland dem med en någorlunda god ekonomi.
– Många uppger i alla fall att de tycker att tåget får kosta lite mer än bilen, att det är värt det, inte minst för klimatets skull. Men vissa grupper är mer känsliga för priset. Och det är kanske inte så konstigt, har du en ansträngd ekonomi men äger en bil, då tar du bilen om det är billigare, säger han.
Men även för tågförespråkaren finns det en gräns.
– Kostar tåget dubbelt så mycket som bilen, då skulle jag gissa att de allra flesta avstår tåget
Dest kostar resan
1. Stockholm–Malmö
Tåg: 2 346 kronor
Flyg: 3 337 kronor
Bil: 1 517 kronor (bensin), totalt (61 mil): 3 773 kronor
2. Stockholm–Göteborg
Tåg: 1 360 kronor
Flyg: 3 389 kronor
Bil: 1 167 kronor (bensin), totalt (47 mil): 2 906 kronor
3. Göteborg–Malmö
Tåg: 1 938 kronor
Bil: 680 (bensin), totalt (27 mil): 1 679 kronor
4. Stockholm–Luleå
Tåg: 4 700 kronor (nattåg med sittplats, tågbolaget Vy), liggplats: 6 879 kronor
Flyg: 5 558 kronor
Bil: 2 264 kronor (bensin), totalt (92 mil): 5 668 kronor
5. Hässleholm–Duved
Tåg: 6 429 kronor (dagtåg, sittplats), nattåg, liggplats: 7 231 kronor
Flyg: 10 500 kronor
Bil: 2 523 kronor (bensin), totalt (102 mil): 6 297 kronor
(Veronika Ekstrands barn är 16 och 18 år, därför blev deras kostnad 8 500 kronor)
6. Göteborg–Östersund
Tåg: 3 485 kronor (dagtid, sittplats), nattåg, liggplats: 7 338 kronor
Flyg: 10 467 kronor
Bil: 1 925 kronor (bensin), totalt (78 mil): 6 736 kronor
Så räknade vi
Sökningen är gjord den 11/10 och gäller utresa 22/12 och hemresa en vecka senare, 29/12. Även närliggande datum har kollats – priserna är ungefär de samma. Tågbiljetterna är de billigaste möjliga, ej ombokningsbara.
I exemplet reser två vuxna, och två barn (12 och 16 år).
Kostnaden för bil är ungefärlig, den skiljer sig åt beroende på bränsleförbrukning och vad du har för bil. Vi har utgått från en bil som drar 0,7 liter per mil. I uträkningen av den totala kostnaden har schablonen 18,5 kronor per mil använts. Det är så mycket den som använder sin bil i arbetet får göra avdrag för, enligt Skatteverket.
Utsläpp tåg och bil
Det genomsnittliga koldioxidutsläppet från en tågresa med SJ är 0,0039 gram koldioxid per personkilometer. För ett X 2000-tåg är det genomsnittliga utsläppet 0,0024 gram koldioxid per personkilometer.
Genomsnittligt utsläpp för en medelstor bensinbil är 190 gram koldioxid per kilometer.
För en resa för fyra personer mellan Stockholm och Göteborg blir utsläppet med tåg cirka 7 gram koldioxid, medan bilresan innebär utsläpp på drygt 89 000 gram, eller 89 kilo.
Källa: SJ och utslappsratt.se