Det amerikanska jätteföretaget som i fjol omsatte 178 miljarder dollar har dessutom köpt amazon.se-domänen och spekulationerna har intensifierats om när de de på allvar ska ge sig in på svenska marknaden.
Det är allvar nu. Ge ett bidrag till ETC Stödfond för att säkra utgivningen av Sveriges enda rödgröna dagstidning. Använd ETC Varuhuset eller:
Swisha: 123 508 754 9
BG: 5372-9141
– Det har ju varit rykten under flera års tid, men nu låter det mer substantiellt, som att det ändå är nära förestående, konsterar Moa Elf-Karlén, vd på Leopard förlag.
Ett möjligt datum för lansering är 23 november, den så kallade ”Black Friday”, spår Jonas Arnberg, vd på HUI (tidigare Handels utredningsinstitut) i Computer Sweden.
Redan nu uppskattas Amazon omsätta runt 800 miljoner kronor i Sverige, enligt Svensk Handel. Men när de skaffar lager och effektivare logistik på plats, samt gör domänen svenskspråkig, skulle det innebära en tydligare närvaro och en ökad konkurrens på marknaden. Inte minst för böcker.
Bland de mindre svenska bokförlagen är åsikterna blandade inför bjässens etablering i Sverige.
– Jag har förstått att andra i branschen är oroliga, men ur mitt perspektiv så är det ju ytterligare en stor försäljningsmöjlighet, säger Johannes Holmqvist, förlagschef på det lilla bokförlaget Tranan.
Tobias Nielsén, vd och förlagschef på Volante, tror också på en ökad försäljning.
– Det blir ytterligare en aktör som har möjlighet att sälja och de är ju bland de bästa i världen på att sälja saker.
Även Pelle Andersson, vd och förläggare på Ordfront, tror att en Amazon-etablering kan få en positiv effekt för de mindre förlagen, åtminstone till en början.
– De kommer nog först ägna sig sig åt att få till avtal och rabatter med de stora förlagen, och ta förlusten själva för oss mindre, för att kunna pressa sina priser och ligga i jämnhöjd med
Adlibris och Bokus. Jag tror det kan bli bra först, men sedan när vi har vant oss så kommer de att närma sig även oss mindre och börja förhandla rabatter.
Kritiserat företag
Amazon har inga vinstkrav från aktieägarna, men gör ändå mångmiljardvinster i dollar årligen. De stora summorna satsar företaget på forskning och utveckling.
I USA har Amazon fått hård kritik för den dåliga arbetsmiljön, där anställda har varslat om orimligt hög stress, aggressiva chefer, inga raster och direkt antifackliga strategier.
I kombination med en extremt effektiv logistik och stenhårda
rabattavtal gör det att Amazon kan pressa priserna rejält. Något som oroar de mindre förlagen inför en svensk etablering.
– Tyvärr kommer det nog att pressa priserna hårt. Redan nu har bokproduktion väldigt små marginaler och de som får betala priset är små och mellanstora förlag samt författarna själva. Vi äger ju inga distributionskanaler eller bokhandlare. Vi kan inte ta hem det någon annanstans. Vi måste sälja själva boken för att få in pengen, säger Pelle Andersson.
I det längre perspektivet oroas även Volantes Tobias Nielsén:
– Jag är inte positiv när det gäller prisutvecklingen på böcker, säger han.
Tranans Johannes Holmqvist delar bilden av en möjlig prispress neråt, vilket på sikt kan leda till problem för de små förlagen.
– Vi som en liten aktör har ju inte direkt jättegenerösa villkor annars heller, säger han.
Positiv konkurrens?
Samtidigt menar flera av förläggarna att det är bra att få in en till aktör som kan konkurrera med de stora förlagen på marknaden, Bonniers, som äger Adlibris, och Norstedts, som ägs av ljudboksjätten Storytel.
– Det kan stöka till konkurrensförhållandena och göra marknaden till lite mer av en marknad igen, i stället för att ha två jättar som styr hela den svenska bokbranschen, säger Pelle Andersson.
Moa Elf-Karlén på Leopard ser ett par olika scenarion för Amazons etablering i Sverige.
– Ett möjligt scenario är att de köper Adlibris, när Bonniers säger sig vilja knoppa av och satsa på kärnverksamheten. Då domineras hela näthandeln av en enda gigant. Och den affärsstrategi som Amazon visat internationellt är att man ställer fruktansvärda rabattkrav mot förlagen. Då blir det inget kvar till förlagen och upphovspersonerna. Och eftersom Amazon är så dominerande och helt saknar konkurrenter kan de säga ”ta det här eller låt bli, oss rör det inte i ryggen”. Då är förlagen helt utlämnade.
– Det andra scenariot är att de inte köper upp Adlibris, vilket förmodligen har fördelen att vi då får en konkurrenssituation. Då har vi kanske 12–18 månader när Amazon kan spela lite good cop och ge förlagen schyssta villkor. Sedan hårdnar det nog, och frågan är hur förlags-Sverige ser ut då.
Ett tredje scenario som det har spekulerats i är att Amazon ska köpa Akademibokhandeln och Bokus, som ägs av riskkapitalbolaget Volati.
– Då är det är samma problem i maktkoncentrationen, därför att aktörerna är så få. Om du har samma rabattkrav för fysisk butik som nätbutik så kan du få en prispress på böcker som gör det väldigt svårt att klara återväxten och få fram nya berättelser.
Pelle Andersson på Ordfront är orolig för den utvecklingen:
– På sikt kommer det att förvärra bestsellerismen. Det blir ännu färre som kommer sälja ännu mer. Och en massa människor som inte kommer kunna leva på sin penna.
Inte ängsligare utgivning
Tobias Nielsén på Volante tror dock inte att utgivningen blir ängsligare.
– Nej, det finns redan en rådande bestsellerism. Och Amazon är mycket bättre än de svenska nätbokhandlarna på att skapa udda listor och lyfta fram andra genrer. Om det får fäste här så kan det bli ganska bra, spår han.
Moa Elf-Karlén tillägger att böcker inte spelar någon större roll för Amazons enorma omsättning.
– Det Amazon tjänar pengar på är ju inte böcker, det är kylskåp eller sy-kit eller disktrasor. Att de har lite böcker är ”give or take” för dem. Men det här handlar ju om kärnvärden. Det är faktiskt det demokratiska samtalet som vi diskuterar här. Och hur de svenska läsarna ska få tillgång till ett brett utbud av litteratur. Det är det frågan handlar om.
Men pratet om småförlagens död är överdrivet, tycker Moa Elf-Karlén.
– Småförlagen har alltid fördelen i såna här kraftiga omstruktureringar att vi kan ställa om fort. Vi är små organisationer, vi kan snabbt stöpa om vår verksamhet utifrån nya villkor. Vi är redan så pressade och har inga marginaler att spela på, men har stora chanser att vara snabba i vändningen.