Hoppa till innehållet

Initierat / Stefan Koch

Så blir bilbranschen rik på skuldberg och miljardrullning

Dagens ETC

Efter finanskraschen 2009 räddades världen av att nya pengar flödade in i systemen, fyllde alla hål och återupplivade döende företag och banker. Stefan Koch tar oss tillbaka i tiden och förklarar, med General Motors som exempel, var världen befinner sig i dag – och vem som tjänar på att ­miljarderna rullar.

Tillbaka till 2009. Den amerikanska bostadsbubblan kraschar och med den började allt annat krascha, som den amerikanska bilförsäljningen. Ner från 17 miljoner bilar per år till 9. Likadant överallt. Världens bilindustrier gick på knäna. SAAB gick under. Volvo såldes till Kina, men GM, världens största bilfabrik som också stod på tur för att gå under, räddades av den amerikanska staten med 104 miljarder kronor.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Nu kan du låsa upp alla artiklar i en vecka - utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månaders sommarrabatt

Från

Vill du prenumerera hela sommaren till superpris? Nu får du 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln