Black friday
S-utspel om fuskande rea: ”Ska inte löna sig att luras”
– Det borde finnas ett starkt incitament och intresse från både konsumenter och företag att få ordning på det här, för att undvika misstro och känslan av att känna sig lurad, säger Jennie Nilsson.
Dagens ETC
Sedan 2022 är företag skyldiga att redovisa vad en produkt har kostat 30 dagar innan den har hamnat på rea. Men många företag tänjer på reglerna och fuskar med information om tidigare pris.
– Reglerna har inte haft avsedd effekt. Man bör utöka till 90 dagar, säger Jennie Nilsson (S).
Hanna Strid
Text
Det är allt annat än ovanligt att företag tänjer på regelverket gällande reapriser, inte minst under shoppinghögtiden Black friday, även kallad Black week. Sedan 2022 måste företag som rear ut sina varor ange vad produkten kostat de senaste 30 dagarna. Men det är inte enkelt för kunden att veta vilket pris man jämför med, när företag skyltar med 20, 25 eller 30 procents rabatt.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela vintern
Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Hanna Strid
Text
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.