Både mattekunskaperna och klassklyftorna ökar.
Dagens ETC
Barns matematikkunskaper ökar. Men i ökningens spår har en annan trend upptäckts. Att ojämlikheten ökar mellan barn från olika socioekonomiska grupper. Och allra störst ökning bland nordiska länder uppvisar Sverige.
– Det här är inte bara ett skolproblem utan ett samhällsproblem som vi alla måste gå ihop och lösa tillsammans, säger Kajsa Yang Hansen från Göteborgs universitet.
Jörgen Lund
Text
Det är sedan tidigare känt att svenska barns prestation i matematik visar en uppåtgående trend sedan minst ett decennium. I genomsnitt överglänser vi till och med våra nordiska grannländer, enligt den internationella studien Trends in Mathematics and Sciense Study (TIMSS) som presenterades i slutet av förra veckan med data från 2011-2019.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Jörgen Lund
Text
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.