Pengarna försvann – när Handelsbanken stängde den dödas konto
”Pengarna borde gå till mig och min bror, inte till banken”, säger Peter Karlsson.
Bild: Privat / Frederik Ringnes
Dagens ETC
Peter Karlsson upptäckte av en slump att hans avlidne far hade pengar på ett bortglömt konto hos Handelsbanken. Men när han kontaktade banken fick han till svar att kontot avslutats – och att pengarna var borta.
– För mig är det som att de har stulit pengarna. De borde gå till mig och min bror, inte till banken, säger en besviken Peter Karlsson.
Det var av en slump som Peter Karlsson hittade ett årsbesked från Handelsbanken bland de papper som hans avlidna pappa lämnat efter sig.
Enligt dokumentet hade pappan medel kvar på ett konto hos Handelsbanken. Men när Peter tog med sig årsbeskedet till banken fick han först höra att ett sådant konto inte existerade.
– De sa helt enkelt att kontot inte fanns. Men jag hade ju årsbeskedet i handen och stod på mig. Till slut hämtade banktjänstemannen sin chef, de pratade ett tag och så visade det sig att kontot funnits trots allt. Det kändes lite fånigt och jag upplevde att jag blev ganska snorkigt bemött.
”Det är dåligt skött”
Enligt Peter avslutades kontot av banken medan fadern fortfarande levde, förmodligen på grund av inaktivitet. Något han själv ställer sig kritisk till.
– Banken har skrivit att kontot avslutats vid ett visst datum. Vid det tillfället var pappa både dement och inlagd på ett vårdboende. Han hade inget mobilt bank-ID och ingen möjlighet att ta ut pengarna. Det är dåligt skött, tycker jag.
Det innebär inte att Handelsbanken nödvändigtvis gjort något formellt fel; bankers rätt att avsluta ett inaktivt konto regleras i preskriptionslagen.
Ska kunna få pengarna tillbaka
– Hur länge en bank behöver hålla ett bankkonto knutet till en viss kund styrs av reglerna om preskription. Reglerna innebär att banken har rätt att avsluta ett betalkonto om kontot har varit inaktivt i tio år, säger Karin Franck, pressekreterare på Finansinspektionen.
Enligt Karin Franck brukar eventuella pengar som då finns kvar på kontot sättas över på ett samlingskonto på banken.
– Om du hör av dig till banken och kan bevisa att pengarna hör till dig brukar det gå bra att få pengarna återbetalda, menar Karin Franck.
Ett sparkonto som det Peters pappa hade kan enligt preskriptionslagen avslutas om det varit inaktivt i tio år och utan att banken har någon skyldighet att meddela kontohavaren.
Exakt hur många konton som avslutas på bankens initiativ är svårt att svara på, men en kartläggning genomförd av Finansinspektionen år 2023 avslöjar en ökande trend där antalet betalkonton som avslutas årligen har stigit. I kartläggningen uppger bankerna att en vanlig orsak till sådana avslut är att kunden varit inaktiv under en längre tid.
Inte värt att fortsätta kämpa
Vid mötet på Handelsbanken fick Peter till slut veta att pengarna fanns och att han kunde använda årsbeskedet som underlag för en utbetalning. När en bouppteckning därefter gjordes inkluderades således de cirka 2 000 kronor som funnits på kontot.
Då tog historien en ny vändning.
– När allt var klart med bouppteckningen hörde jag av mig till banken igen, men då skickade de bara ett brev och sa att pappa inte hade några pengar där. Jag ringde upp och de vidhöll att så var fallet.
Efter det bestämde sig Peter för att ge upp pengarna från Handelsbanken. Han förklarar att det inte kändes värt att fortsätta kämpa för att få ut en förhållandevis liten summa pengar, särskilt inte med tanke på att allt annat som behövde fixas i samband med bouppteckningen.
– Men jag känner mig lite lurad, det gör jag ju. För mig är det som att de har stulit pengarna. De borde gå till mig och min bror, inte till banken.
”Omöjliga att få tag på”
Efter att ha suttit flera timmar i telefonköer och tagit sig runt till olika fysiska bankkontor säger Peter att han också är trött på kommunikationen med banken.
– De har varit nästintill omöjliga att få tag på. Det är alltid långa köer, oavsett om man ringer eller uppsöker ett kontor. Dessutom har de ju gett mig felaktig information. De sa att pengarna finns där, men jag kommer ju samtidigt inte åt dem.
När Dagens ETC söker Handelsbanken får vi ingen telefonintervju. Däremot svarar de per mejl.
”När det gäller vissa typer av konton som under lång tid inte har använts kan dessa komma att inaktiveras, också detta är lagreglerat. Självklart ska man som kund kunna förvänta sig att få ett bra stöd också i hanteringen av den typen av konton.”
Enligt Handelsbankens presstjänst är hanteringen av ett dödsbos ekonomi noga reglerad.
”När en kund avlider skickar vi ränte- och saldobesked och också information om vilka konton som på olika sätt berörs till dödsboets adress. Innan banken, som det heter, verkställer arvskiftet, överförs också eventuella medel från avslutade konton till rätt konto.”
Vad gäller svårigheten att komma i kontakt med banken svarar Handelsbankens presstjänst så här:
”Att finnas tillgängliga för våra kunder är av avgörande vikt för oss, det är därför vi har Sveriges största nät med bankkontor och finns tillgängliga på telefon dygnet runt. Som kund eller anhörig till en kund som gått bort är man självklart alltid välkommen in på ett av våra kontor. Är man missnöjd och vill överpröva ett beslut banken fattat har vi en tydlig rutin för detta.”