Avtalet ska bland annat avskaffa tullavgifter på japanska bilar, europeiska livsmedelsprodukter och en mängd andra produkter och tjänster.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Men frihandelsavtalet är långt ifrån klart. Viktiga frågor saknar fortfarande svar, till exempel den om hur tvister mellan stater och företag ska lösas.
Är oroad över avtalet
EU-parlamentarikern Max Andersson (MP) är orolig över att avtalet kommer ge företag möjlighet att stämma stater som bryter mot avtalets regler. Parterna är överens om att ett sådant system behövs, men inte om utformningen. Japanerna vill ha ett system med privata tribunaler, utan allmän insyn, kallat ISDS. Detta system är vanligt i existerande avtal och har bland annat använts av Vattenfall för att stämma tyska staten på miljardbelopp efter ett beslut att stänga kärnkraftverk.
Men ISDS-systemet kommer enligt handelskommissionär Cecilia Malmström inte att accepteras i det nya avtalet. Det finns en stark opinion mot systemet i Europa, som växte fram under TTIP-förhandlingarna. Därmed har Cecilia Malmström presenterat ett nytt system med offentliga internationella domstolar, ICS. Hon har också insisterat på att avtalet inte kommer att hindra stater från att till exempel förbättra miljö och arbetsrätt.
Kommer att avskräcka stater
Max Andersson tror dock att även det nya systemet, som är en del av handelsavtalet med Kanada, Ceta, kommer att avskräcka stater från att stöta sig med företagsintressen.
– Om till exempel Sverige skulle säga nej till ett kanadensiskt gruvbolags önskan om att öppna en gruva i Sverige, då skulle de enligt Ceta-avtalet kunna stämma Sverige på värdet av både de investeringar som de gjort för att få bryta och värdet av den mineral som de inte får bryta. Det är inte säkert att de vinner en sådan stämning, men det är en juridisk osäkerhet, och det kan bli väldigt stora summor om man förlorar, säger Max Andersson.
Brist på insyn
Ett av problemen som kritikerna oftast påpekar när det kommer till förhandlingar av frihandelsavtal är bristen på insyn och förhandlingarna med Japan är inget undantag. Rollen som EU-parlamentariker har inte gett Max Andersson tillgång till förhandlingen.
– De här komplicerade avtalen behöver öppenhet för att allmänheten och organisationer ska kunna analysera vad de olika förslagen får för konsekvenser på deras områden. Det här handlar inte bara om bilar och mjukost. Det handlar även om möjligheten att kunna reglera den offentliga välfärden, säger han.
Cecilia Malmström har dock förhandlat efter riktlinjer från EU-ländernas regeringar, varit på besök i nationella parlament och diskuterat förhandlingarna och informerat EU-parlamentets handelsutskott vid flera tillfällen.