– Det vi har gjort borde åtminstone göra det klart för andra städer att det är möjligt att reglera utifrån sunt förnuft, kommenterar Corey Johnson, talesperson i stadsfullmäktige, New Yorks offensiv.
Det är allvar nu. Ge ett bidrag till ETC Stödfond för att säkra utgivningen av Sveriges enda rödgröna dagstidning. Använd ETC Varuhuset eller:
Swisha: 123 508 754 9
BG: 5372-9141
Stoppet för nya Uberbilar har bland annat väckt intresse hos Londons borgmästare Sadiq Khan som säger att han vill införa liknande regleringar. Svenska Transportarbetareförbundet tycker att New York går helt rätt väg och hade velat se regleringar i Sverige också. Det är dock inte möjligt med nuvarande lagstiftning som tillåter fri etablering på taximarknaden.
– De har fattat detta i USA, att för att marknaden ska fungera så behövs gemensamma regler, kontroll och sanktioner om de bryts. Här i Sverige är vi fortfarande lite för rädda och vi har världens mest avreglerade taximarknad, säger Emil Burman, utredare på Transport.
Förbundet har länge förordat en hårdare reglering, inte bara av app-baserade tjänster utan av taximarknaden som helhet.
– Återreglera är kanske fel ord att använda men vi vill få till ett system liknande det vi hade förut, där länsstyrelserna skötte tillstånden för taxiverksamhet.
Kritik från Uber
Politikerna i New York la ett förslag om regleringar redan 2015 men drog tillbaka det efter en intensiv lobbykampanj mot Uber. Bolaget är starkt kritiskt mot det nya stoppet och varnar för minskad tillgänglighet på bilar utanför New Yorks centrala delar.
– Det kommer hota ett av de få tillförlitliga transportalternativen, samtidigt som det inte gör något för att reparera tunnelbanan eller lätta på trafikstockningar, säger Ubers taleskvinna Alix Anfang i ett uttalande.
Uppskattningsvis rullar runt 100 000 bilar kopplade till app-baserade tjänster på New Yorks gator i dag, vilket är mångdubbelt fler än de traditionella taxibilarna. Explosionen har enligt The Guardian drivit ner priserna så kraftigt att många Uber- och taxiförare har svårt att överleva.
– Fem förare slåss om en enda körning, säger Uberföraren Sohail Rana till tidningen.
Liknande problem i Sverige
Liknande problem finns i Sverige, både gällande de app-baserade tjänsterna och i taxibranschen som helhet. Störst är problemen i storstäderna.
– Man vill gärna tänka på taxi som en del i ett slags kollektivtrafiksystem, som då också måste vara tillgänglig. Men för de som utför det får det inte bli så att enda vägen att överleva på sitt yrke är att konkurrera stenhårt med varandra om villkor och löner.