Vem som har rätt juridiskt av Alec, bilfirman eller Tesla verkar inte ha retts ut. Men det mest intressanta här är själva den tekniska möjligheten den visar på: att en biltillverkare på avstånd kan stänga av eller ändra funktioner i en bil de redan sålt, och potentiellt rentav blockera den helt och förvandla den till en oanvändbar metallklump. Och det finns idag inte mycket ägaren kan göra åt det.
Då stannar bilen
När vi idag köper en apparat, påpekar teknikjournalisten Cory Doctorow, köper vi allt oftare en dator. En mobiltelefon är en dator kopplad till mobilnätet, en bil är en dator på hjul, en tv en enkel dator med en stor bildskärm, och till och med en hushållsapparat som kylskåp är i ökande grad kontrollerade av en intern dator. Som i sin tur allt oftare är konstant uppkopplade till tillverkarens server. Som ägare har du få möjligheter att stoppa det eller kontrollera vilka instruktioner som skickas till din apparat.
– Ifall du köpt en produkt och sedan inte kan reparera den, modifiera den eller plocka isär den som du vill – då äger du den inte fullt ut. Sedan länge har tillverkare velat försvåra det på olika sätt genom att hålla på reparationsmanualer till exempel. Nu med en ny generation uppkopplade prylar har de fått helt nya möjligheter, säger Kyle Wiens, från organisationen Ifix, som skapar reparationsinstruktioner för hemmafixare och oberoende tekniker.
GPS-spårare har installerats
I USA har bilköpare med dålig kredit sedan mer än ett årtionde tillbaka fått både GPS-spårare och en fjärrstyrd avstängningsfunktion som kan användas om hen kommer efter med betalningarna. EU har studerat att göra en motsvarande funktion, fast med fjärrkontrollen i polisens händer, obligatorisk på alla bilar, men hittills har inget sådant förslag avancerat längre än utredningsstadiet.
Vill kontrollera kunder
Men problemen med de nya uppkopplade prylarna blir oftast tydligast efter att de gått sönder eller om ägaren vill modifiera dem. Iphones visar varningsmeddelanden om en reparatör försöker sätta in ett batteri som inte fått ”auktorisation” från Apples server, fast den går idag fortfarande att använda med vissa funktioner avstängda. På bärbara datorer från senaste åren finns en inställning som skulle göra alla reparationer omöjliga utan ett patenterat Apple-program, rapporterade tidningen Vice 2018, men den har ännu inte aktiverats.
– Tillverkare har länge velat ha kontroll över sina kunder, låsa in dem till de egna reparatörerna och undvika att de förlänger produkternas livslängd för mycket. Nu får vi apparater som måste godkänna vilka reservdelar som sätts in i dem, som kan stängas av på avstånd, vars prestanda kan ändras på avstånd. När folk behövde fly undan orkanen Andrew ökade Tesla tillfälligt bilarnas räckvidd med 15 kilometer extra bara genom att skicka ut ett meddelande till bildatorn, och fick beröm för det, men det betyder ju också att de annars artificiellt håller den nere, säger Kyle Wiens.
Bönder vill ha gamla traktorer
I USA går allt fler bönder tillbaka till begagnade traktorer från 70- och 80-talen, rapporterar tidskriften Wired. Det var innan de utrustades med datorer och det gör att de är praktiskt möjliga att laga. De nyare modellerna kräver däremot att varje reservdel känns igen och godkänns av den interna datorn – vilket bara är möjligt med ett patenterat program från tillverkaren (John Deere dominerar marknaden och är det företag som lobbat särskilt i frågan). En trivial reparation kan kosta hundratals eller tusentals dollar samt väntetid på att en auktoriserad tekniker ska flyga in, koppla in en dator och godkänna den nya reservdelen. Alternativet är att använda piratprogram, oftast från Östeuropa, som sprids bland bönder och mekaniker på särskilda stängda forum, enligt Wired.
– Idag är det koncentrerat till mobiltelefoner, bilar och traktorer att tillverkarna fortsätter hålla kontroll via uppkopplingen, men i princip skulle vi kunna få se samma sak med mängder av apparater i framtiden, säger Kyle Wiens.