Svenskt Näringsliv vill att stora infrastrukturprojekt kan finansieras privata. LO kritiskt: ”Tydligt dålig affär för svenska folket”.
Bild: Shutterstock (montage)
Dagens ETC
Svenskt Näringsliv vill att stora infrastrukturprojekt kan finansieras privat och föreslår tre konkreta projekt. Fackförbundet LO:s ekonom ser uppenbara risker med initiativen:
– Det kan bli väldigt dyrt för det allmänna, säger Peter Gerlach.
En ny järnvägsförbindelse mellan Stockholm och Oslo, en ny tunnel som skapar en ringled runt Stockholm och en ny vägtunnel utanför Örnsköldsvik. Det är tre konkreta projekt som Svenskt Näringsliv vill dra igång med privat finansiering.
– Intentionen och insikten finns där och nu är det angeläget att komma vidare, säger Jan-Olof Jacke, vd för Svenskt Näringsliv, i en intervju med tidningen Dagens Industri.
Planen är att samla ”relevanta aktörer” som får diskutera hur det ska gå till och vilka som ska finansiera. Jan-Olof Jacke tror att stärkandet av förbindelserna till Norge kommer att gynna företagen och därmed något som kan övertyga investerare. Men han säger även att det för en lyckad affär måste finnas en ström av intäkter, exempelvis banavgifter eller biljettpriser.
Varnar med Arlandabanan
– Vi är väl ganska skeptiska till den här idén. Men det är inte något nytt. Vi har ju exempel på offentlig-privata infrastrukturprojekt, Arlandabanan inte minst. Det är inte många som tycker att vi idag sitter med en lyckad modell i knät. Tvärtom har det väl varit en ganska tydligt dålig affär för det svenska folket, säger Peter Gerlach, ekonom vid LO.
Arlandabanan som går mellan Stockholms centralstation och flygplatsen Arlanda byggdes av det privata företaget A-train. Projektet har blivit starkt kritiserat av resenärer för att A-train även bestämmer över plattformen som pendeltågen också stannar vid för att ta sig in på flygplatsen.
– När jag sätter mig på pendeln och åker till Arlanda behöver jag alltså betala 130 spänn när jag går in på flygplatsen för att jag passerar Arlandabanan, fastän jag inte har åkt med den. Den investeringen har finansierats många gånger om.
”Högre kapitalkostnad”
Enligt Peter Gerlach saknar staten inte nödvändigtvis kapital för att bygga upp infrastrukturen.
– Man får en mycket högre kapitalkostnad om man ska lägga över finansieringen på privata aktörer, helt enkelt för att det offentliga lånar så mycket billigare än det privata. I många fall handlar avsaknaden av infrastrukturprojekt snarare om att staten inte anser att de är lönsamma.
Peter Gerlach vill inte bedöma de tre projekten som Svenska Näringslivet vill genomföra utan säger att han litar på att Trafikverket och regeringen ser över dem noggrant. Han utesluter inte att man kan hitta konstruktiva samarbeten mellan det offentliga och privata men för att det ska bli intressant för det privata att finansiera så kommer det att kosta.
– Det kan bli väldigt dyrt för det allmänna, säger han.
Svantesson är positiv
Finansministern Elisabeth Svantesson (M) har tidigare uttalat sig positivt om idén att det privata ska finansiera mer av det offentliga. Enligt Peter Gerlach behöver det inte betyda så mycket.
– De flesta är ofta principiellt positiva till de här frågorna. Sedan när man börjar försöka bli konkret och hitta en modell blir det snabbt mycket mer komplicerat, i alla fall för den politiker som vill värna allmänintresset.
Svenskt Näringslivs talespersoner för projekten har avböjt intervju.