Dessa innebär bland annat att det regionala skyddsombudet på en ort ska kunna besöka och agera på arbetsplatser även om det där inte finns någon facklig företrädare.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Själv har jag nog aldrig funderat på om det finns medlemmar på ett företag – och än så länge har ingen stoppat mig, säger Marja-Lena Lundberg, Transports regionala skyddsombud i Luleå, till Transportarbetaren.
Lagändring föreslås
Inom de flesta LO-förbund väljs de regionala skyddsombuden ut bland medlemmarna, för att jobba vid förbundens lokalavdelningar. Ett av huvuduppdragen är att få igång ett fungerande arbetsmiljöarbete ute på arbetsplatserna.
Regeringens utredning ”Ett arbetsliv i förändring – hur påverkas ansvaret för arbetsmiljön?”, som släpptes i mars, föreslår en lagändring. De regionala skyddsombuden ska kunna agera även på arbetsplatser där fackförbundet inte har en enda medlem.
En förutsättning anses dock vara att arbetsgivaren har tecknat kollektivavtal med berört fackförbund. En annan förutsättning är att det inte finns någon skyddskommitté på arbetsplatsen.
Myndigheter positiva
Nu har remisstiden gått ut och en rad myndigheter, däribland Försäkringskassan, Migrationsverket och Arbetsförmedlingen, är i sina remissvar positiva till lagförslaget, konstaterar tidningen Arbetet.
Arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv är däremot skeptiska, framför allt för att de menar att en sådan lagändring skulle koppla arbetsmiljöarbetet ännu starkare till fackförbunden.
Därför presenterar Svenskt Näringsliv ett motförslag, där en opartisk och rådgivande aktör skulle ersätta fackförbundens regionala skyddsombud.
LO vill gå längre
I LO:s remissvar till regeringen framgår att de vill gå längre och öppna upp för att släppa in regionala skyddsombud även på arbetsplatser som saknar kollektivavtal.
Marja-Lena Lundberg resonerar kring lagförslaget och hur arbetsmiljöarbetet fungerar i dag.
– I praktiken jobbar ju avdelningen för att teckna kollektivavtal och få i gång ett fackligt engagemang på arbetsplatserna. Och när jag är med och får till lokala skyddskommittéer brukar jag vara jättevälkommen även i fortsättningen, både av företagen och de anställda, säger hon till Transportarbetaren.
Regeringens utredare förslår att lagändringen ska gälla från årsskiftet 2018, men först måste regeringen och riksdagen ta ställning till förslaget.