Beyoncé kan tjäna nästan 2,1 miljarder amerikanska dollar – runt 22,5 miljarder svenska kronor – på sin pågående turné ”Renaissance”. Det skriver Forbes, som anger höga biljettpriser och stor publik som orsak till de höga intäkterna.
– Tittar man på den siffran så är den såklart absurd, säger musikjournalisten Johannes Cakar.
– Men det är inte så förvånande att det är just Beyoncé som tjänar så mycket pengar. Både hon och hennes familj är väldigt inriktade på business.
Beyoncé är ju en av världens absolut största artister. Hur många artister kan tjäna så här mycket pengar på en turné?
– Jag vet inte, kanske fem stycken, med Taylor Swift och The Weeknd och så. Jag tror att Beyoncé är det närmaste vi har Michael Jackson. Beyoncé tilltalar ju 15-åringarna lika mycket som 45-åringarna, så det blir ett väldigt smart sätt att få olika åldrar till showerna. Sedan har hon också byggt upp otroligt mycket hajp inför den här konserten. Hon har inte haft en enda spelning på flera år. Hon släppte sin platta och det var ju liksom utan några musikvideor, så folk ville ha den visuella upplevelsen.
Dyrare för publiken
Även biljettpriserna har varit höga, säger Johannes Cakar. Han själv betalade runt 1 200 kronor för sin biljett när Beyoncé spelade i Stockholm, och det var för en ganska dålig plats. Forbes skriver att medelvärdet på Beyoncés biljettpriser är 700 dollar, drygt 7 000 kronor.
– Det har blivit mycket dyrare att gå på så här stora spelningar nu för tiden. Och jag tror också att produktionerna på de här spelningarna har gått upp otroligt mycket i kostnader. Beyoncés konsert hade ju en otrolig produktion med robotar och flygande hästar – en hel fantasivärld.
Hur ser det ut med turnéintäkter för artister generellt?
– Det har verkligen blivit ”bread and butter” när det kommer till att räkna sina pengar. Innan kom ju pengarna mest från att man sålde fysiska skivor. Många artister streamar också, men värdet på en stream är tyvärr inte jättemycket. Det kan vara så att du har en producent eller ett skivbolag som tar en del av pengarna. Det är oerhört svårt för att nya artister när det kommer till att tjäna pengar på sin musik.
Svårare än förut?
– Det är en intressant fråga. Jag har haft många debatter om det här, och jag tror att man kan argumentera både för att det är lättare och att det är svårare än förut. Det är olika eror. Jag tror att det förut var lite fler gatekeepers när det kom till vilka artister som blev framgångsrika eller inte. Idag har vi möjlighet att välja själva lite mer. Det är ju en mycket större spelyta när det kommer till musik och artister.
– Idag har ju artister blivit mycket smartare på att förstå hur viktigt ägandet av den egna musiken är. Du måste verkligen ha ett business-mindset som artist om du ska vara i ”gamet” under lång tid.