Microsofts köp av Activison Blizzard: Stort steg närmare monopol
World of warcraft
Bild: Activision Blizzard
Dagens ETC
”Call of Duty”, ”Overwatch” och ”World of Warcraft”. ”Candy Crush”, ”Diablo” och ”Crash Bandicoot”. Varumärken som Guitar Hero, Heroes of the Storm och Heartstone. Om du någon gång spelat eller testat ett tv-spel är chansen stor att du har stött på dem. Listan på spel och spelserier som ägs av Activison Blizzard verkar aldrig ta slut. Och nu ägs allt av den ännu större teknikjätten Microsoft.
Microsoft berättade nyligen om sina planer att köpa spelföretaget Activision Blizzard för 68,7 miljarder dollar, runt 600 miljarder svenska kronor. Det är ungefär lika mycket som halva Sveriges statsbudget för år 2021. Uppköpet är en omatchat stor affär inte bara inom spelbranschen, affären är ett av de största uppköpen någonsin. När Disney år 2018 köpte det amerikanska filmbolaget 21th Century Fox i en uppmärksammad affär kostade det 73 miljarder dollar – bara strax över prislappen för Activision Blizzard.
”Arsenal av populära spel”
Effie Karabuda är journalist och spelreporter för Sveriges Radio P3. Hon säger att affären påverkar hela marknaden.
– Det är lite som när Disney köpte Marvel, Pixar och Star Wars. Microsoft och Xbox har länge legat lite efter när det gäller spelutbud jämfört med Playstation, men nu har de roffat åt sig några av världens största speltitlar. Innan köpet av Activision Blizzard lade de också vantarna på Bethesda, så nu har de samlat ihop en arsenal av populära spel som kan bli exklusiva till deras plattformar. Kanske börjar fler köpa Xbox istället för Playstation efter den här dealen.
Strax innan årsskiftet var det många som ville bli av med vd:n Bobby Kotick. Men sen kom Microsoft med sina 600 miljarder och ruckade om spelplanen helt
Stämdes i somras
Effie Karabuda:
– Bolaget stämdes för en sexistisk arbetskultur i somras och nu försöker man bygga upp förtroendet igen. Hela hösten var fylld av strejker och protester bland anställda, strax innan årsskiftet var det många som ville bli av med vd:n Bobby Kotick. Flera fans har också börjat ta avstånd från Activision Blizzards spel. Men sen kom Microsoft med sina 600 miljarder och ruckade om spelplanen helt.
Det har gått så långt att Kaliforniens arbetsrättsdepartement DFEH stämmer företaget för att inte ha gjort tillräckligt och för att ha fostrat en ”frat boy-kultur”. En andra stämningsansökan är inskickad av företagets aktieägare där man anklagar ledningen för att ha ljugit om hur mycket man faktiskt kände till — och för att ha hållit undan viktig information som påverkar aktiens värde.
Miljardbonus till vd
Flera toppchefer har avgått eller blivit sparkade och Blizzard-ledaren Mike Ybarra lovar i ett öppet meddelande att viga 2022 åt att ”återfå (kunders) förtroende”. Men alla lösningar och utredningar som nu föreslås av ledningen sker helt internt. Det strider mot de fackliga krav på oberoende utredare som har ställts fram av lokalt engagerade i ABK Workers Alliance, en fackförening för anställda på Activision Blizzard.
Så sent som i december 2021 genomförde facket walk-out-protester och riktade strejker för att protestera mot ledningens hantering av skandalen. Nu samlar ABK Workers Alliance in pengar för en större strejkkassa med målet att nå en miljon dollar. I skrivande stund har det samlats in nästan 400 000 dollar.
På insamlingens hemsida skriver facket att ledningen ”kontinuerligt ägnat sig åt trakasserier och union-busting” och att chefer ”fortsätter att visa apati till arbetarnas vilja”. Högsta chefen och vd Bobby Kotick anklagas för att personligen ha skyddat förövare och bara agera när något lyfts i media.
I juli 2021 fick Kotick en vd-bonus på 155 miljoner dollar utöver sin ordinarie årslön på strax över 16 miljoner svenska kronor.
– Det är inte riktigt ett klassiskt fall av monopolbygge, det är mer som att McDonald’s köper den bästa såstillverkaren snarare än hela Max Hamburgare. Men det betyder inte att det är jättebra för marknaden.
Jonas Grafström är vice vd och forskare inom nationalekonomi på Näringslivets forskningsinstitut Ratio.
– Nu finns det bara några stora aktörer kvar. Som tur är är spelindustrin fortfarande ganska lätt att ta sig in i, låga inträdesbarriärer skapar viktig konkurrens. Om giganterna och mer etablerade spelföretag släpper en dålig produkt så förlorar de andelar väldigt snabbt, det finns ju tusentals andra spel att välja mellan. Men troligt är att många enskilda spelare nu kommer att känna en större press att köpa Microsofts produkter, som Xbox och Game Pass.
På bara några år har tv-spel sprungit om både film och musik i omsättning. Hur ser du på tv-spelsmarknadens snabba framväxt?
– Jag är inte jätteförvånad. I spelvärlden är du din egen konstnär, musik och film är medier som du konsumerar mer passivt. Det är en aktiv sak att lösa problem och du kan göra saker i spel som du inte kan annars. Där ligger den stora konkurrensfördelen.
Ingen på Microsoft har uttalat sig explicit om stämningarna eller arbetsplatskulturen på Activision Blizzard. Uppköpet beräknas genomföras under en tvåårsperiod och bli färdigt i slutet av 2023.