Bygget av den gigantiska gallerian Mall of Scandinavia på över 100 000 kvadratmeter, ett stenkast från Friends arena i Solna, har kostat sex miljarder kronor och pågått i tre års tid. Köpcentret med ett svart och vitt marmorgolv importerat från Spanien, en 15 meter bred fontän, ett entrétak täckt av speglar, 220 butiker och restauranger, samt en väldig biograf med 15 salonger ger tveklöst ett storslaget och glammigt första intryck.
Shoppinggatan i den enorma anläggningen sträcker sig över 1,4 kilometer i två plan och är knappast avsedd för den stressade småbarnsföräldern som snabbt ska köpa på sig ett par liter mjölk på vägen hem. Här är tanken att man ska kunna strosa runt bland butiker och kaféer i timtal, för att frossa i överflöd, lyx och kommers.
Till invigningskvällen på torsdagen i förra veckan kom tiotusentals människor för att ta del av utlovade öppningserbjudanden och goodiebags. Trycket mot entrén blev så stort att många människor fick panik, grät, skrek och svimmade. Vakter på plats rapporterade att omkring 20 000 tog sig in i gallerian. Ungefär lika många befann sig utanför i kön och kom aldrig in i köpcentret.
– Det var hemskt klaustrofobiskt, vi var packade som sillar där inne. I den här trängseln pumpade en dj samtidigt ut hög dansmusik ur högtalarna och en ljusshow blinkade i kulörta färger. Jag fick panik och höll på att kräkas, säger Rozita Auer som befann sig i gallerian.
Omsättning på 75 miljoner
Frågan är om stockholmarna verkligen behöver en till glassig jättegalleria, och i så fall varför? Frågan viftas bort av HUI Research som menar att befolkningstillväxten i Stockholmsregionen bidrar till en köpkraft tillräcklig för att fylla motsvarande en Kista Galleria om året. Till centrumägarnas stora glädje förutspås dessutom julhandeln i år slå alla tidigare rekord och omsätta 75 miljarder, hela fem procent mer än i fjol.
Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk handel, menar att köpcentrumen måste profilera sig på upplevelser, nöje och lyx för att kunna konkurrera med e-handeln.
– Den digitala handeln ökar lavinartat. För att de stora köpcentren ska kunna locka till sig ett stort kundunderlag behövs något mer än bara butiker. Som i Mall of Scandinavia där det satsas på lyxiga restauranger, en väldig biograf och olika aktiviteter.
Sveriges 5 största köpcenter
Mall of Scandinavia
Ägare: Unibail Rodamco. Kommun: Solna.
Butiksyta: 101 000 kvm.
Antal butiker: 224 st.
Sveriges största köptempel slog upp dörrarna den 12:e november.
Erikslund
Ägare: Ikea Centres Nordic.
Kommun: Västerås.
Butiksyta: 80 000 kvm.
Antal butiker: 75 st.
Erikslund shopping öppnade 2011. Antalet butiker är ”bara” 75 men den uthyrningsbara ytan upptas till hälften av ett av världens största IKEA-varuhus.
Täby Centrum
Ägare: Unibail Rodamco.
Kommun: Täby.
Butiksyta: 78 000 kvm.
Antal butiker: 260 st.
Öppnade 1968 men har byggts ut två gånger. Den första utbyggnaden stod klar 1991, den andra i fjol.
Emporia
Ägare: Steen & Ström.
Kommun: Malmö.
Butiksyta: 70 000 kvm.
Antal butiker: 190 st.
Öppnade 2012 och är Malmös största köpcentrum.
SKHLM
Ägare: Grosvenor.
Kommun: Stockholm.
Butiksyta: 67 000 kvm.
Antal butiker: 100 st. Byggdes om till sin nuvarande utformning 2005-2008. Köptes av Grosvenor i december 2014 för 3,5 miljarder kronor.