Hoppa till innehållet

Jämställdhet

Leksaksbutiker tar bort flick- och pojkavdelningar

BR-leksaker har arbetat med att ta bort flick- och pojk-stereotyperna i leksaksaffärerna. ”Responsen har nästintill uteslutande varit positiv”, säger Jan Nyberg, försäljningsdirektör för BR Leksaker och Toys R Us.
BR-leksaker har arbetat med att ta bort flick- och pojk-stereotyperna i leksaksaffärerna. ”Responsen har nästintill uteslutande varit positiv”, säger Jan Nyberg, försäljningsdirektör för BR Leksaker och Toys R Us. Bild: Bild: Klara Strandberg

Dagens ETC

Flera butiker som säljer leksaker har bestämt sig för att ta bort flick- och pojkuppdelningarna i affärerna. Men Magdalena Petersson McIntyre, forskare i förpackningsdesign vid Göteborgs universitet, är inte säker på att det räcker för att göra verklig skillnad. – Det är inte fråga om en total brytning med den könsuppdelning vi vant oss vid, säger hon.

Läs också: Hur tänker du kring genus när du handlar leksaker?

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs ända till i sommar

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa ända till sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln