De fann att genom att skapa cirkulära flöden för material som redan används är det möjligt att markant minska koldioxidutsläppen. Fram till år 2050 skulle utsläppen från industrin i EU kunna minska med nästan 56 procent. Per år blir det 300 miljoner ton.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Banbrytande rön
Per Klevnäs, partner på Material economics och huvudförfattare till studien, menar att de nya rönen är banbrytande.
– Ingen har tidigare undersökt hur den här modellen kan hjälpa oss att nå klimatmålen, konstaterar han och fortsätter.
– I stället för att se hur man kan framställa materialen på ett energieffektivt sätt, så har vi tittat på hur man kan använda sig av det som redan finns. Studien ger oss en helt ny pusselbit i hur man kan tänka när det kommer till de svåraste aspekterna av att lösa klimatfrågan.
Problemet är att det idag saknas metoder och teknik för att undvika en nedgradering av material som stål, plast och aluminium, vilket gör dem svåra att återanvända.
Men även en mer effektiv användning av allt det material som framställs skulle kunna reducera utsläppen rejält, troligtvis med cirka 56 miljoner ton koldioxid per år.
Alla material används inte efter framtagning, till exempel används bara hälften av en årsproduktion av aluminium, och 15 procent av byggmaterial blir svinn under byggprocesser.
Personbilar pekas ut
I studien framhåller utredarna i synnerhet två områden där införandet av en cirkulär affärsmodell skulle vara extra effektivt ur klimatsynpunkt; personbilar och byggnader. Tillsammans utgör de en majoritet när det kommer till europeisk efterfrågan på stål, cement och aluminium. Men användningsgraden är låg. Genom att se till att folk delar mer, på både bil och hus, kommer användningen att gå upp, såväl som efterfrågan på mer hållbar, slittålig och modern teknik.
– Det finns redan idag bättre optimerade bilar med längre hållbarhet eftersom alla delar kan bytas ut, med mera. Så det är ingen science fiction vi pratar om, säger Per Klevnäs.
Men visionen är långt ifrån genomförd, vilket också utgör några av de största utmaningarna med att etablera cirkulär ekonomi som en lösning på klimatproblemen.
– Vi lekte med tanken att om inte alla ägde sina egna bilar i framtiden, vad skulle det innebära? Med en ny ägarform skapas incitament att tänka om hur man bygger och designar bilarna. Men vi är långt från det idag, säger Klevnäs.
Han menar att företagen idag driver frågan om utsläpp nästan mer än politikerna, och han hävdar att de har ett stort fokus på sina egna utsläpp. Men att däremot tänka på hur designen och materialvalet hos produkten på marknaden påverkar dess återanvändning är mindre förekommande.
I november publicerar EU-kommissionen en rapport om olika alternativ att beakta för att nå klimatmålen. Klevnäs hoppas att deras rapport kan bidra till agendan.
– EU måste utveckla en industriell innovationsstrategi med cirkularitet i fokus för att leva upp till klimatmålen.