Några dagar efter den publiceringen så kom nyheten att Klarna bland annat skrotar en av sina mest lönsamma produkter, delbetalningskontot.
– Många kunder betalar dessa krediter under väldigt lång tid. Ibland betalar de till och med mer i räntor och avgifter än vad varan kostade. Det riskerar att bli en evighetskredit, säger Sebastian Siemiatkowski till Svenska Dagbladet.
Risk för skuldsättning
Klarna ska även tar bort start- och administrationsavgifter vid delbetalningar och förlänger betaltiden på sina vanliga fakturaköp från 14 till 30 dagar. Klarna själva skriver i ett pressmeddelande att tidigare pilottester visat att den ökade betaltiden för fakturaköp haft som effekt att andelen påminnelseavgifter och antalet inkassoärenden minskat.
Men kommer det nya systemet med 30 dagar att leda till någon större förändring?
Sveriges Konsumenters generalsekreterare Jan Bertoft är tveksam.
– Om man som konsument tänker betala på en gång, och då lockas till att dryga ut betalningen, så är det inte bra oavsett. För det kan leda till ökad skuldsättning. Så just den förändringen är kanske inte det vi är mest positiva till, säger han.
”Svårt kalla sig hållbara”
Sveriges Konsumenter beskriver Klarna som en del i ett större system, där konsumenter uppmanas att inte betala nu utan senare – och på så sätt handlar för pengar som de kanske inte har. Organisationen har därför varit väldigt kritisk mot Klarna under en längre tid.
Jan Bertoft är dock positiv till att Klarna, som är den största aktören på marknaden, nu går ut och säger att de vill se skärpt reglering av finansbranschen och gör ändringar i sin egen affärsmodell.
– I grunden tycker jag att det Klarna har gjort senaste veckorna är positivt. Mycket av det som de säger att de vill göra är saker som vi har begärt tidigare. Men sedan vill vi se resultat också. Vi vill se vad det blir av det här, säger han och fortsätter:
– Klarna vill framstå som den gode spelaren. Det är nog en hel del PR i det här.
Klarna uttrycker själva att de gör det här för att bli mer hållbara. Hur ser du på det?
– Det kan man ifrågasätta. Om man genom sin affärsverksamhet bidrar till att öka konsumtionslån, och i viss utsträckning även till en ökad överskuldsättning, så kanske det är lite svårt att kalla sig hållbara.
”Nödvändig förändring”
Klarnas kommunikationschef Johan Gustavsson skriver i ett mail till Dagens ETC att bolaget är redo att ta ett kortsiktigt intäktstapp för att ”driva branschen i den här riktningen”.
”Vi tror inte bara att det här är rätt sak att göra, utan också helt nödvändigt om e-handeln ska ha samma tillväxt och utveckling de kommande tio åren.” skriver han.
Klarna gör fyra produktändringar för att ge konsumenterna bättre villkor. Om förändringarna ger bättre villkor, varför kommer de först nu?
”Man kan ju argumentera för att frågan istället borde vara “när följer resten av branschen efter Klarna?”. För de saker vi nu ändrar är standard i kreditbranschen och har varit det i decennier, det är så att säga inga påhitt från Klarna, men vi är först med att försöka få till en ändring.”