Avarn kartlägger fackliga efter varsel: ”Skrämseltaktik”
”Många har reagerat och sagt att det känns jäkligt konstigt”. Det säger Filip Rydolw, ordförande för Transports klubb på Arlanda Flygplats, angående Avarns förfrågan.
Bild: Privat / Helena Landstedt/TT
Dagens ETC
Transport har varslat om konflikt i bevakningsbranschen. Nu inleder arbetsgivarna kartläggning av de som ska delta i stridsåtgärder och begär tjänstledighetsansökan av neutrala.
”Förkastligt” menar facket och hotar med stämningar för brott mot GDPR. Metoden är sedan tio år en del av Almega-företagens kontroversiella konfliktstrategi.
Den 15 juni varslade Transport om konflikt på bevakningsområdet efter att förhandlingarna med arbetsgivarorganisationen Almega Säkerhetsföretagen om nytt kollektivavtal strandat. Dagen efter dök ett meddelande upp på säkerhetsföretaget Avarns intranät, det visar en skärmbild som Dagens ETC har tagit del.
I meddelandet informerar företaget att personalen kommer att utfrågas om de tänker delta i fackets stridsåtgärder. De skriver också att de som inte är medlemmar i Transport, men planerar att utöva sin rätt att ställa sig neutral och inte ta över de strejkandes arbete ”måste” söka tjänstledigt skriftligt.
På tisdagen har blanketter börjat delas ut, erfar Dagens ETC. Filip Rydolw, ordförande i Transportklubben på Arlanda flygplats utanför Stockholm, bekräftar meddelandet och säger att oroliga medlemmar har hört av sig. Det är en av de varslade arbetsplatserna.
– Det är svårt att tolka på ett annat sätt att man kartlägger medlemmarna om man frågar någon om den kommer delta i en stridsåtgärd eller ej. Det är också svårt att tolka det på annat sätt än att man vill avskräcka från deltagande, oron det skapar gör det ju till en skrämselgrej, säger han.
Passerar en gräns
På Transport centralt har man fått signaler om att liknande meddelanden dykt upp hos andra företag i branschen. Magnus Thelander, central ombudsman som förhandlat om nya avtalet, säger att han förväntat sig att strejken ska motarbetas. Det är en ”del av spelet”. Men att ge sig på enskilda medlemmar är att passera en gräns.
– Det är ett förkastligt sätt att arbeta. Man har en rätt att som icke-medlem ställa sig neutral och det ska man kunna göra utan skicka in papper. Sedan att kartlägga vilka som är medlemmar i en facklig organisation är helt oacceptabelt, säger han.
Transports rättsskydd gör bedömningen att agerandet kan bryta mot GDPR eftersom facklig tillhörighet enligt lagen är en särskilt skyddad ”känslig uppgift”. Men det innebär också ett övergivande av den princip som rått att enskilda inte ska känna sig utsatt för påtryckningar. De uppmanar alla medlemmar och anställda att inte svara på några sådana frågor.
– Vi är av uppfattningen att det är i konflikt med GDPR och att den enskilde kan få rätt till skadestånd om den får sina rättigheter kränkta. Det skulle i så fall röra sig om en enskild prövning, men om det finns förutsättningar att vinna företräder vi våra medlemmar, säger Magnus Thelander.
Rätt att vara neutral
Meddelandet från Avarn förklarar att syftet med insamlandet av uppgifterna handlar om att ”kunna planera vår verksamhet så långt det är möjligt även om det blir blockad”. Transports varsel innebär en inhyrnings-, nyanställnings-, mertids- och övertidsblockad från den 28 juni. Från och med den 3 juli råder strejk. Samtliga arbetsuppgifter som skulle utföras av de strejkande sätts i blockad. Arbetet betraktas då som ”smittat” och den som utför smittat arbete betraktas som strejkbrytare. En oorganiserad anställd kan inte tvingas utföra en strejkandes arbetsuppgifter och får inte heller straffas om den avstår.
Rätten att ställa sig neutral i en arbetsmarknadskonflikt har rått sedan 1938 och det finns inget formellt krav på tjänstledighetsansökan. Men i meddelandet från Avarn står det: ”För att göra detta måste du ansöka om tjänstledighet och blankett om detta kommer att finnas tillgängligt under nästa vecka.” I slutet av meddelandet upprepas detta ytterligare en gång.
– Många har reagerat på det och sagt att det känns jäkligt konstigt och vi kan inte annat än att hålla med. Många har tyckt det känns som skrämseltaktik. Vi uppmanar folk att inte svara, säger Filip Rydolw på Arlandaklubben.
Det är första gången det sker på Transports område, men det är inte första gången det sker. Redan 2017 rapporterade Dagens ETC att blanketter och budskap med samma innehåll i samband med Sekos varslade strejk på spårområdet. Men LO-fack, och även Unionen, har stött på det ett efter ett i samband med strejkvarsel. Gemensamt för alla händelser är att motparten varit Almega.
Skyddad uppgift
2016 kunde tidningen Arbetaren avslöja att metoden och budskapet i blanketter och information till anställda varit en del av Almegas konfliktrutin sedan 2013.
”Vi förser arbetsgivarna med en enkel blankett om organisationstillhörighet som den anställde själv får fylla i och lämna in till arbetsgivaren. Vi rekommenderar att man använder sig av detta förfaringssätt”, skrev Inga-Kari Fryklund, dåvarande förbundsdirektör på Almega Vårdföretagen, till Arbetaren.
2017 kom tidningen över Almegas interna handledningsdokument för medlemsföretagen vid konflikt. Där framgår att systematisk kartläggning av fackmedlemmarna är steg två efter att ha skapat en konfliktorganisation.
Metoden är långt ifrån okontroversiell eftersom facktillhörighet är en skyddad uppgift både av dataskyddsförordningen GDPR och dessförinnan Personuppgiftslagen. Almega har dock hela tiden hävdat att Medbestämmandelagen skulle ge dem rätten att samla in facktillhörighet vid konflikt. Det har avvisats av både fack och arbetsmarknadsexperter.
I samband med så gott som alla inträffade kartläggningar har facken som drabbats visat stor upprördhet och förklarat den olaglig. Men någon prövning har inte kommit till stånd, sedan avtal tecknats och stridsåtgärderna avblåsts.
Dagens ETC har upprepat sökt Almega Säkerhetsföretagen för en kommentar. I ett mejl meddelar Richard Orgård, förbundsdirektör: ”Jag avböjer kommentar med anledning av pågående medling.”