”Man vill inte förknippas med något som är sämre än ens egen lägstanivå” säger keramikern Emmeli Hultqvist.
Bild: Angelica Hvass, Faksimil
Dagens ETC
Instagramprofilerna Stina Wollter, Underbara Clara och Trendenser rasar. Inredningsföretaget Jotex tycks ha kopierat keramikern Emmeli Hultqvist arbete och börjat sälja det för en bråkdel av hennes pris. Nu har staken dragits tillbaka – men något skadestånd räknar hon inte med.
– Jag lär inte få nåt skadestånd, för så som jag har förstått det är det en process som tar ett par år. Som enmansföretagare har man inte de resurserna, så jättarna vinner alltid.
Det säger den Göteborgsbaserade keramikern Emmeli Hultqvist som Dagens ETC tidigare skrivit om. Att hon inspirerat andra sedan ett antal år är solklart, vid ett tidigare tillfälle har hon också varit med om att en mindre aktör själv lät göra en produkt som såg ut nästan precis som den hon inte ville sälja på kommission hos aktören. Men den här gången var det på en annan nivå.
– Det är väldigt överensstämmande i storlek och precis samma spänst som min knut. Det är min knut, säger hon.
Hon kontaktade Jotex redan i november då hon fått höra att hennes ljusstake figurerade i dekoren bakom andra produkter. Den var onekligen lik och hon gjorde flera försök att nå rätt person på telefon för att få veta om någon hobbykeramiker gjort kopian. Då visste hon inte att den skulle komma att säljas.
Säljs som handgjord
I förra veckan kom så ljusstaken som Jotex kallar Bow upp till försäljning på företagets hemsida. ”Handmade” stod det på bilden och den kostade 179 kronor. Emmeli Hultqvists variant kostar 1 900 kronor, inklusive frakt.
– Deras är formgjuten. Jag skulle säga att den gjuts för hand, i en form. Sedan kan jag tänka mig att den är glaserad för hand. Så lite av det som görs är ju manuellt – av nån stackare som inte får lön för det.
Många av hennes Instagramföljare började dela ett inlägg hon gjorde i lördags kväll och under ett antal av Jotex egna inlägg fylldes kommentarsfälten av upprörd kritik mot plagiatet.
Emmeli Hultqvist menar att det hela är förnedrande. Om någon hämtar inspiration och skapar för eget bruk är det smickrande, men massproducerade varianter på hennes arbete i sämre kvalitet är dåligt för hennes varumärke.
Togs bort från hemsidan
Nu har hennes advokat tagit över kommunikationen med Jotex och på måndagsmorgonen tog Jotex bort ljusstaken Bow från sin hemsida.
– Jag har funderat väldigt mycket på slit- och slängandan just nu, där trender går i så korta cykler så att alla, inklusive de stora företagen, pressas att hela tiden komma med nytt och prestera på ett sätt som är helt vidrigt. De som omsätter miljarder borde kunna anlita människor som arbetar med design på hög nivå. Det gör mig sorgsen, att man lever mitt i det här, säger Emmeli Hultqvist.
Dagens ETC söker Jotex under måndagen och får svar av vd Peter Keerberg via mejl.
”Ljusstaken BOW är en externt designad modell som vi tog in i vårt sortiment under hösten 2021. Produkten, som har sålts på andra marknader än Sverige innan dess, ingår inte längre i vårt sortiment. I det specifika fallet har vi sökt konstnären för en dialog men utan framgång. Vår ambition är att alltid ta ansvar i det fall vi begått misstag och att bevaka och respektera den konstnärliga kreativiteten.” skriver han.
Hade kort kontakt
Emmeli Hultqvist konstaterar att hon visserligen fick ett mejl där Jotex efterfrågade rättsliga grunder. Det svarade hon inte på, då hon ville ha hjälp av ett juridiskt proffs att svara, men några fler kontaktförsök har inte skett.
– De valde att lansera sin produkt utan nån vidare kontakt med mig, de har inte sökt mig när den lanserades. Jag kan tycka att det är lite konstigt att de inte avvaktade.