Beroende på valet av Ica Maxi-butik fick pastasugna konsumenter betala mellan 19,95 och 31,80 för ett kilo Barilla Spaghetti i lördags. Ica-handlarna är nämligen fria att sätta vilka priser de vill – en frihet som inte alltid utnyttjas. Dataanalytikern och tech-entreprenören Jens Nylander, känd för att på 00-talet ha startat Sveriges enda mp3-spelarimperium, har under året lagt otaliga timmar på att undersöka Icas ekonomiska struktur. Hans geografiska kartläggning visar att handlarna i stor omfattning sätter samma priser som andra Ica-handlare i samma område.
Jens Nylander förklarar att han, i analys av prissättningen på varor, har kunnat påvisa ett prisgruppssystem som han själv döpt efter en skala mellan A och H, där A är billigast och H dyrast.
– Jag såg att prissättningen sker gruppvis med ganska distinkta skillnader mellan grupperna.
Upptäckten föranledde att han matade in priser på ett antal varor – som falukorv, leverpastej och pasta – i ett kartverktyg för att undersöka om priserna hade något samband med butikernas placering.
– Det visade sig att det är lika prissättning beroende på var butiken ligger. Till exempel runt Göteborg, från Kungälv till Kungsbacka, använder alla Maxi-butiker den prisgrupp jag kallar C. I Örebro och Kumla är det prisgrupp B, säger Jens Nylander, som menar att “i princip 99 procent” av alla butiker använder sig av prisrekommendationer från Ica.
I en konversation med en person som säger sig ha varit konsult för matjätten, vilken Jens Nylander har bifogat i sin anmälan till Konsumentverket, förklarar konsulten hur den geografiska prisindelningen fungerar: “De har en hel avdelning med så kallade prisstrateger [...] de skapar prisprofiler för olika delar av landet för att hitta lönsamhet.”
Enligt Konkurrensverkets egen definition är en kartell “ett olagligt samarbete mellan konkurrerande företag med avsikt att påverka konkurrensen på marknaden”. Men den misstänkta kartellen ska, i det här fallet, alltså inte vara orkestrerad av enskilda handlare utan av Ica centralt.
– Handlarna har ju ingen möjlighet att åka tvärs över sin geografi för att ta reda på vad alla artiklar kostar i andra butiker, utan förlitar sig på Icas material och analyser. Men när man geografiskt delar upp handlare på det här sättet så ska man komma ihåg att de konkurrerar med varandra – och den här samordningen, där alla har samma prissättning, sätter konkurrensen ur spel, säger Nylander, som berättar att enskilda Ica-handlare har uttryckt förvåning när han publicerat sina kartor på Twitter.
Ica Gruppen AB meddelar via presstjänst att man i dagsläget avböjer en intervju som bemöter Jens Nylanders anmälan. ”Det är upp till Konkurrensverket att bedöma om de vill inleda ett tillsynsärende. Vi avvaktar nu Konkurrensverkets vidare hantering men vår uppfattning är att det är en väl fungerande konkurrens mellan ICA-butikerna”, meddelar företaget.