Vid prisökningar har det visat sig att skillnader mellan produkter blir mindre viktiga och att konsumenten väljer det billigare alternativet. Försäljningsstatistik som marknadsmätningsföretaget NielsenIQ i Stockholm har tagit fram talar sitt tydliga språk. Smör har haft en snabbare tillväxttakt än margarin de senaste tre åren, men det är där branschen ser det största bakslaget just nu.
– Smör tappar så pass mycket i volym så att prisökningarna inte kan kompensera utan även försäljningsvärdet är lägre, säger Anna Ekström, kommersiell chef på NielsenIQ. Kontentan är att vi köper mindre men betalar mer för det.
Det senaste helåret tappar margarin drygt fem procent i volym medan värdet ökar med drygt fyra procent. Siffrorna hittills indikerar att bägge dessa siffror kan komma att stiga ytterligare i år.
– Det tyder på att prisökningarna slagit till än mer under 2022 än de hann göra i slutet på förra året. I vår senaste försäljningsdata är det tydligt att vi väljer margarin framför smör när priserna går upp.
Enligt Matpriskollen, som jämför priser i dagligvaruhandeln, är matfett den livsmedelskategori som ökat mest i pris hittills i år för konsumenten med omkring 25 procent.
Den höga prishöjningen på just smör beror bland annat på producenternas kostnadsökningar förra året som först nu blivit kännbara för konsumenterna, enligt chefsekonomen på Livsmedelsföretagen Carl Eckerdal.
Invasionen av Ukraina har påverkat livsmedelsproduktionen med mycket höjda priser på bland annat drivmedel, förpackningar, transporter med mera. En ökning på 50–200 procent under det senaste året.
Stigit med 67 procent
Höga smörpriser drabbar även konsumenter i andra europeiska länder. På ett år har smörpriserna i Europa stigit med 67 procent, visar siffror från Europakommissionen för perioden januari 2021–januari 2022.
Prisökningen gäller även de flesta mejeriprodukter som har stigit med minst 50 procent under samma tidsperiod.
Mejerikooperativet Arla uppger att man sålt mer smör på kampanj än ordinarie priser.
– Över hela året har smörförsäljningen gått ned svagt. Under juli har vi sett en liten ökning i försäljningen av smör, medan Bregott ligger på ungefär samma nivå som föregående månad, säger Arlas presschef Max Wallenberg.