Trots att familjer riskerar att ”hamna i skiten”, som veckans läsare uttrycker det, finns inga allmänna bestämmelser kring handläggningstiden hos organisationer och föreningar – de får ta den tid på sig som krävs för att handlägga ett ärende.
De kan ha en egen målsättning och regleringar kan förekomma i de egna stadgarna.
Fast gräns saknas
För förvaltningsmyndigheter gäller att de ska utreda så fort som möjligt utan att säkerheten eftersätts, men även myndigheterna tillåts ta den tid de behöver för att handlägga. Det finns ingen lagstadgad gräns utöver kravet om att handlägga skyndsamt utan i stället styr förhållanden i det enskilda fallet, myndighetens egen målsättning och faktorer som till exempel arbetsbelastning.
Däremot är det möjligt, om du orsakats skada till följd av att en a-kassa inte fattat beslut, att ansöka om skadestånd via Justitiekanslern. Något större tryck på myndigheten har det dock inte varit.
– Jag har hittat två ärenden mot a-kassa gällande långsam handläggning mellan 2014–2019. Inget av de anspråken beviljades. Däremot finns inget ärende gällande något fackförbund då de inte står under vår tillsyn, säger Mathias Nyström, huvudarkivarie hos Justitiekanslern.
Beslut kan omprövas
Tillsynsmyndighet för a-kassorna är Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen IAF. De ska bland annat se till att a-kassorna tillämpar reglerna för arbetslöshetsförsäkringen korrekt så att arbetssökande behandlas rättssäkert.
Om du fått ett beslut kan du kräva att det omprövas. Anser du fortfarande att beslutet är felaktigt kan du ta det vidare till förvaltningsrätten. Det kräver förstås att du har fått ett beslut att överklaga. Inte som i den här frågan som gäller till följd av lång handläggningstid.
I det fall du orsakats skada genom felaktig eller bristande handläggning kan du vända dig till inspektionen för att söka skadestånd från staten. De prövar då ditt ärende. Men precis som hos Justitiekanslern är det inte en fråga som tycks landa på myndighetens bord särskilt ofta.
– Jag har gjort en snabb förfrågan bland IAF:s handläggare av skadeståndsärenden på IAF och den har inte visat att vi har några beviljade skadestånd för långsam handläggning av arbetslöshetskassa under tidsperioden 2014–2018, säger Ulf Staffansson, verksjurist vid inspektionen.