Nu hotar man med att utesluta européer från Facebook och Instagram om inte saker blir på ett visst sätt.
”Om inte ett nytt ramverk för transatlantisk dataöverföring tas fram för dataöverföringar mellan Europa och USA kommer vi troligen inte att kunna erbjuda våra mest betydande produkter”, skriver techjätten i sin rapport.
Meta menar att EU:s lagstiftning kan hindra bolaget från att flytta, spara och bearbeta data från europeiska användare – vilket de gjort tidigare och gärna vill fortsätta göra.
Vill påverka lagstiftning
Att Meta väljer att prata om att ta bort Facebook och Instagram från Europa, säger it- och medierättsjuristen Daniel Westman kommer till följd av de olika processer som pågår inom EU i ett försök att stärka dataskyddslagstiftningen. Exempelvis EU:s dataskyddsförordning, GDPR, har hunnit testas allt mer av tillsynsmyndigheter och mycket Meta gör idag strider mot den. Bland annat hur man för över data till USA.
– Andra, som Microsoft och Google, har i viss mån försökt anpassa sig till förändringarna inom EU på olika sätt. Dels kan vara något som är svårare för Meta att göra, dels kan det vara så att man inte intresserad av att anpassa sig. Man säger istället: Får vi inte fortsätta med det vi gör så kanske vi lägger ner helt. Men jag tror inte att det riktigt är det man tänker göra. Man vill nog sätta press på både EU och den amerikanska regeringen för att få till en lösning som gynnar bolaget, säger Daniel Westman.
Hantering av personuppgifter
Risken att vi i Europa skulle få nöja oss med enbart Twitter och Tiktok tror Daniel Westman är ganska liten. Men enligt honom är den pågående frågan om dataöverföring stor och komplicerad. EU och USA har diskuterat ett avtal – likt det nu Meta kräver – under flera års tid. Men hårt draget så vill EU se mycket striktare dataskyddslagstiftning än USA och parterna har inte kunnat komma överens.
– Det som Meta efterfrågar är nog något som måste komma till. Men ur ett europeiskt perspektiv är ju inte det något som kan ske till varje pris, utan det krävs att USA förändrar sina syn på saker som massövervakning och annat, säger Daniel Westman och fortsätter:
– Om man ska nå ett avtal tror jag det är viktigt att skilja på behandlingen av olika typer av personuppgifter. Om du skriver eller lägger upp något på Facebook så är det en typ av personuppgift. Men sedan har du alla uppgifter som används för annonsering och profilering. De behövs inte för att Facebook som tjänst ska fungera, utan det är något som påverkar Metas affärsmodell.
Riskerar annonsering
Facebook och Instagram samlar genom sina tjänster in enorma mängder personuppgifter. Data som de kan använda för att sälja individuellt inriktade annonser. Något de tjänar miljarder på – men som alltså kan påverkas av EU.
– Systemet för onlineannonsering är väldigt problematiskt, enligt GDPR. Det har påpekats under lång tid, men nu börjar det också komma en del beslut där även tillsynsmyndigheterna säger samma sak, säger Daniel Westman.