Hoppa till innehållet

Swedbank

Hon tvingas vänta månader på att Swedbank ska släppa pappans arv

Till innehåll

Dagens ETC

Har din anhöriga gått bort? Chatta med kundtjänsten! Så upplever människor i sorg bemötandet från banken när de ber om hjälp med arvskifte.

Det är ovärdigt och väntetiden är på tok för lång, menar Ann-Carina Carlsson som efter tre månader fortfarande inte fått ut arvet från sin pappa.

När den äldre generationen gått bort kvarlämnas ofta ett arv. Värderingar, känslor, egenskaper – ibland även pengar. Ann-Carina Carlsson har de senaste tre åren förlorat både sin mamma och pappa och har reagerat över hur myndigheter och banker bemöter människor i sorg, som strävar efter avslut. 

”Det är en kvarts jobb”

Kommunicerar med sms

Då blir man ganska upprörd. Det kändes ganska nonchalant minst sagt. 

”Det är inte acceptabelt”

Vilket ansvar tycker ni att ni har att vara tillgängliga för era kunder? 

Under tiden som bouppteckningen görs och väntetiden för arvsdelningen pågår tickar det in ränte- och avgiftskostnader från dödsboet till er. Hur ser ni på att ni faktiskt tjänar på att det tar lång tid för dessa ärenden? 

När kan era kunder räkna med att ni får kortare köer?

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela vintern

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Relaterade artiklar

Ämnen i artikeln