Det säger Julia Lindblom som i dagarna släpper boken ”Amazon – bakom framgången” på Verbal förlag. Hon är granskande reporter på tidningen Arbetaren och började redan 2019 undersöka arbetsvillkoren på Amazon när hon bevakade ett tvärfackligt möte i staden Poznan, Polen. Därefter har hon gjort flera resor till lager i både Tyskland och i Italien.
– Det logistiska nätverket spänner sig över hela världen och det är nog viktigt att komma ihåg inför lanseringen i Sverige – kunder ska inte förvänta sig att varorna kommer från lagret i Eskilstuna där det råder svenska arbetsvillkor, säger hon.
Alienerade motto
Ett genomgående tema i boken är Amazons interna motto: ”Work hard, have fun, make history”. Julia har frågat både chefer och anställda på företaget om betydelsen av mottot och får inte helt oväntat olika svar.
– En general manager jag talade med sa att det handlar om att jobba hårt men att ha en positiv attityd och att hon haft kollegor som gjort karriär och på det sättet skrivit historia. För de anställda verkar mottot vara mer alienerade. Det är inte så lätt att ha roligt på jobbet när man arbetar under press och får arbetsskador på grund av repetitiva rörelser.
Ett exempel på vad chefer menar är roliga tillställningar är dagar som ”pyjamasdagen” – där personal uppmanas att arbeta i pyjamas under en dag för att uppmärksamma cancersjuka barn. Om de gör det kan de tjäna in ”swaggies”, en slags intern valuta som man kan handla Amazons egen merchandise för. Enligt Julia handlar slagorden och jargongerna som används på Amazon om att bygga lojalitet och identitet mellan arbetare och företaget.
– När du börjar på Amazon får du till och med en ordlista att öva in. Det blir rätt speciellt för i till exempel Italien eller Polen är det många som inte är så bra på engelska och väldigt ovana vid det här språket.
Stängt i Sverige
Men det handlar också om den yttre bilden. Behovet att bli accepterade av lokalinvånarna har blivit allt viktigare för Amazon; I Tyskland sponsrar företaget exempelvis festivaler och i Italien hålls samarbeten med skolor och universitet och flera lager anordnar turistguidningar. Julia har också mött en relativt öppen attityd från pressekreterare i andra länder för besök. Men på nyöppnade Amazon i Sverige, som använder Kuehne + Nagel som underentreprenör, verkar attityden skilja sig och man har inte velat ta emot journalister.
– På ett sätt gör det inte så mycket för boken, det är en ganska ny etablering och inte så många som jobbar där än även om jag tror att det kommer skalas upp.
Däremot menar Julia att det är viktigt att undersöka hur det ser ut på befintliga lager i Sverige också på andra företag för att förstå hur villkoren ser ut för branschen generellt.
– Jag granskade därför Zalando istället och när jag intervjuade anställda där fanns många liknande berättelser från personer som jag talat med på Amazons lager i andra länder. Det vill säga: övervakning, följa orimliga mål med tidspress och såklart osäkra anställningar som gör det svårare att våga engagera sig fackligt.
Säkerhet för vem?
En expansion av Amazon lär alltså ge mer av den varan. Speciellt efter coronapandemin. I december förra året växte e-handeln sig dubbelt så stor i Sverige. Det innebär också en ökad arbetsbörda för arbetarna på lagren och för de med osäkra anställningar som levererar varorna.
Coronapandemin har också satt ljus på andra brister hos Amazon. När pandemin började var det på grund av ”säkerhet” som man införde övervakningsprogrammet Proxemics – som ska kontrollera den sociala distansen mellan arbetare men som minutiöst också samlar data och kontrollerar arbetarna.
– Säkerhet är ett ord som missbrukas. De kan göra som de vill med datan de samlar in och jag vet inte hur säkert det är för människor. Många Amazonanställda vittnar också om att företaget utövar bestraffningar i form av att de talar om säkerhet och kan stänga av eller sparka personer som de anser bryter mot detta.
Amazon är kända för att motverka facklig organisering och har till och med anlitat konsulter för att hindra arbetare att ansluta sig. Men där fack organiserar sig har det också skett förbättringar för arbetarna.
– I Tyskland lyckades arbetarna få en årlig bonus och höjda löner. Även om det också sker bakslag. Det påslag på två dollar under pandemin togs till exempel bort.
I Frankrike vann lagerarbetare en historisk domstol efter säker-
hetsbrister under pandemin. Men det är också ett bra exempel på vikten av internationellt fackligt samarbete, menar Julia.
– Folk fortsatte att handla på Amazon och då ökade arbetsbördan på lagren i Polen och Tyskland där de inte stängt ner lager. För att förbättra arbetsvillkoren måste man se till helheten, att omständigheterna i de olika länderna påverkar varandra.
Växande monopol
Även en rad instanser och länder har tröttnat på Amazons tänjande på skatteregler och konkurrensregler. I början på juli kom till exempel 130 länder överens om att införa en global minimiskatt för att komma åt multinationella företag som Amazon som byggt upp sin verksamhet genom en aggressiv skatteplanering. Men om det är möjligt att få Amazon på fall är svårt att säga.
– Alla skatteexperter som jag talat med säger att de regler vi har nu behöver uppdateras för de multinationella företagen. Men grejen med Amazon är också att de alltid försöker ta sig in i andra branscher, nu senast läkemedelsbranschen, men de har också serverhallar, molntjänster och försöker skicka upp egna satelliter i rymden. Så de har monopol på så många andra sätt också, säger Julia.