I mars samlades en grupp entreprenörer och influencers, från konspiratoriska och religiösa samfund, i Las Vegas för att diskutera utformandet av en alternativ ekonomi.
Till bakgrunden hör att allt fler ”antivaxare” och högerextrema i USA upplever att deras åsikter diskrimineras av samhället, skriver NPR. Med en separat ekonomi hoppas man kunna bli mindre beroende av etablerade institutioner.
– Lämna Amazon, lämna GoDaddy, lämna alla dessa ”wokea” företag bakom dig och börja spendera pengar med organisationer som har ditt bästa i åtanke", sa Megan Greene från Patmos, ett webbhotell, från scenen i Las Vegas.
Konferensen höll först på att ställas, efter att betalningsprocessorn Stripe, frusit arrangörernas pengar. Orsaken är än så länge okänd men kan ha haft med eventets ändamål att göra, rapporterar NPR.
Frös betalningar
För att rädda dagen klev det alternativa betalningsföretaget GabPay in för att behandla de betalningar som Stripe valt att frysa. GabPay, som tidigare behandlat betalningar för webbplatser med högerextrema åsikter, hyllades på scenen för sitt stöd till konferensen.
Hur stor marknaden för konservativt fokuserade företag är, är inte helt givet. Enligt den konservativa shoppingappen Redballoon finns minst 80 000 amerikanska småföretag i vad de kallar för "frihetsekonomin".
Christian Mattson, expert på högerextremism, menar att Stripes beslut att inte finansiera eventet, kan ha sammanfört högerextremisterna ytterligare. Samtidigt menar han att högerextremismen är så befäst i dagens samhälle, att det nästan blivit ointressant att titta närmare på mindre grupperingar.
– Vi är sedan länge förbi den punkt där det är meningsfullt att förstå högerextremismens verkan. Organisationerna har en viss påverkan sett till att de begår våld och så vidare. Men i relation till det jag kallar för flytande fascism, eller välfärdsjuvenism, så är de inte ett lika stort hot.
”Frihetsekonomin” är begränsad
Med välfärdsjuvenism syftar Christer Mattson på upprätthållandet av en given över–och underordning. I det ingår västvärldens avsikt att isolera sin välfärd men på bekostnad av fattigare länder.
– Västvärldens välstånd bygger trots allt på att det finns produktionskedjor i betydligt fattigare länder. Vi är både beroende av arbete som utförs där och beroende av råvarorna som kommer därifrån. Det är någon form av upprätthållande av någon form av ekonomisk repression. Man kan till och med kalla det för en ny kolonial världsordning.
Orsaken till att grupper som förespråkar ”frihetsekonomi” överhuvudtaget växer fram, handlar om den växande globaliseringen.
– Vi lever just nu i en värld där de flesta upptäcker att världen inte hållbar, vare sig ekonomiskt, ekologiskt eller socialt. Det är svårt med en globaliserad världsordning där människor, varor och tjänster flödar fritt.
Christer Mattson har inte studerat de ekonomiska ”frihetsgrupperna” på organisationsnivå men menar att värderingarna går att utläsa både i nationell politik, kultur och sociala forum.
–Idéerna har flutit in i mainstream-samhället. Tankar som för 30 år sedan endast fanns i högerextrema undervegetationer finns idag som en verksam politisk kraft.