BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Miljöorganisationer har därför länge yrkat på en svensk flygskatt. Och förra veckan kom regeringens utredning som föreslår en flygskatt på 80 kronor för en resa inom Sverige eller Europa och maximalt 430 kronor för en längre utrikesresa. Efter en sedvanlig remissrunda kan regeringen komma att lägga ett liknande förslag tidigast i budgeten för 2018.
"Skatten drabbar glesbygden"
Men förslaget har redan väckt starka reaktioner från näringslivet, flygbranschen, lokalpolitiker och oppositionen i riksdagen. De menar att regionala flygplatser kommer att tvingas lägga ned, att skatten straffar glesbygdsbor, och att turismen kommer att drabbas. För tio år sedan lät debatten ungefär likadant, då riksdagen antog ett förslag om en liknande flygskatt. Skatten skrotades innan den blev verklighet efter att Alliansen vann riksdagsvalet 2006.
En av de mest högljudda kritikerna i dag är Anders Åkesson (C). Hans främsta argument mot skatten är dess begränsade miljöeffekt.
– När jag gick in och kollade på Naturvårdsverket motsvarade flygskattens utsläppsminskningar de som orsakas av cigarrettrökning och fyrverkerier i Sverige. Är det en åtgärd som är effektiv relativt den ganska stora skattehöjningen?
Minimal klimatnytta
"En skatt på flygresor bedöms minska ökningen av antalet avresande passagerare, men ökningen kommer ändå att fortsätta", skriver flygskattutredaren. De få procent som väntas dumpa flyget kommer dessutom ofta att ta bilen. Därför blir klimatnyttan en minskning med 0,08–0,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter, enligt utredaren, alltså någon promille av Sveriges totala växthusgaser.
– Skatten förmår inte ens trenden att vika sig. Det är inte bra, säger Oscar Alarik, klimatchef på Naturskyddsföreningen, som länge krävt en flygskatt.
– Vi tycker ändå att förslaget är intressant och tecknar upp en bra analys över ett system vi tror kan fungera.
Naturskyddsföreningen har nyligen låtit Sifo göra en opinionsundersökning som visade att tre av fyra svenskar ställer sig positiva "till att låta flyget betala sin klimatpåverkan genom en ny skatt".
– Det var en ganska bedövande samstämmighet över partigränserna och då tycker vi att politikerna ska agera, säger Oscar Alarik.
Skatten kan höjas
Många inom miljörörelsen, klimatforskare, Vänsterpartiet och Miljöpartiet menar att det är bra att få in skatten i systemet, även om den är låg.
– Detta kanske inte är den optimala lösningen i längden, men så är det med många skatter att man justerar dem efter hand, säger Rasmus Ling, MP, ledamot i skatteutskottet.
Naturskyddsföreningen hoppas också att flygskattens intäkter på uppemot 1,8 miljarder kronor om året ska gå direkt till att upprusta tågtrafiken.
– Då skulle vi få en större klimateffekt, säger Oscar Alarik.
S: Flygskatt handlar om pengar
Men Socialdemokraterna verkar inte intresserade av att använda flygskatten för att göra något åt klimatet.
Jörgen Hellman, S, vice ordförande i skatteutskottet, är för skatten av två skäl; flygbranschen är underbeskattad och välfärden är i behov av skatteintäkter. Om klimatet råkar gynnas vore en välkommen bonus, säger Jörgen Hellman.
– Det kanske blir någon som väljer tåget istället.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Robert Halef, ledamot trafikutskottet, KD
– Flygskatten är en straffskatt. För det blir i slutändan resenärerna som betalar det här. Den större intäkten kommer från inrikesflyget, de som behöver ta sig hem från jobb, besöka släkt, turister som besöker Sverige.
– Det här är en ren budgetbeskattning av ett transportslag. Det kommer att slå ut ett flertal regionala flygplatser.
Jens Holm, klimatpolitisk talesperson, V
– Vi välkomnar en flygskatt, det är helt ohållbart att flyget friskrivs från sitt klimatansvar. Mer måste göras men det är ett steg i rätt riktning. Flygandet är en av våra snabbast växande utsläppskällor.
– Flera EU-länder har i dag liknande avgifter på flygande, som Tyskland och Storbritannien, så det är klart att Sverige kan ha det.
Rasmus Ling, ledamot i skatteutskottet, MP
– Vi ser att en flygskatt behövs eftersom flyget är i princip helt skattebefriat i dag. Det finns ett brett stöd i befolkningen kring en flygskatt, därför har alla partier ett ansvar att vara konstruktiva. Ska man minska utsläppen så kommer en del saker att bli dyrare.
– Att motsätta sig åtgärder i Sverige för att vi är ett litet land eller att det är en liten del av alla utsläpp är konstigt – vi måste jobba med allt om vi ska nå våra mål.
Jörgen Hellman, vice ordförande i skatteutskottet, S
– Vi är för en flygskatt, av två skäl. Denna bransch är underbeskattad. Det är ingen moms på flygbränsle. Så detta är ett sätt att få flygbranschen att betala. Det andra är att vi har en ambition att förbättra välfärden och då är det bra att genom skatter få in mer pengar.
– En kollega till mig flög till Afrika för 1 000 kronor, då kan man fundera över hur rimligt det är.
Nina Lundström, ledamot i trafikutskottet, L
– Vi vill inte ha en nationell flygskatt. En rad andra länder, som Holland och Danmark, har testat och avskaffat flygskatter för att det inte har fungerat som de hade tänkt sig.
– Flyget har en viktig roll i vårt avlånga land. Effekterna av flygskatten är så negativa om vi vill hålla ihop Sverige.
Anders Åkesson, ledamot i trafikutskottet, C
– Majoriteten av väljarna och majoriteten av Centerns väljare är kloka människor och vill gärna att den flygresa man köper får betala för den dåliga miljöeffekt man har. Men jag tror inte att majoriteten är beredda att betala för en flygskatt som inte har några miljöeffekter. Då blir det ju bara mer pengar till den som för tillfället är finansminister.
– Klimatfrågor hanteras bäst internationellt.
Edward Riedl, ledamot i trafikutskottet, M
– En flygskatt skulle vara väldigt skadlig för svensk ekonomi, framför allt de delar av Sverige som finns utanför storstäderna.
– Intäkterna från flygskatten kan aldrig kompensera jobben man förlorar, och skatteintäkterna som det ger. Det får stora följdeffekter i ekonomin. Hälften av vår BNP är handel med andra länder. Då är det oerhört viktigt med goda kommunikationer.
Olle Felten, ledamot i skatteutskottet, SD
– Vi håller på att diskutera frågan och vrida och vända på den. Vi har inget färdigt ställningstagande just nu annat än att vi tycker att det förslag som nu har kommit generellt är en dålig idé.