Idag finns över 100 olika fonder med så kallad M/E-märkning. Det betyder att fonden ska ta hänsyn till miljö och sociala- och affärsetiska aspekter. Men vad det sedan innebär är olika beroende på vilket fondbolag det handlar om.
– Etikfonder skiljer sig väldigt mycket från varandra. Det kan variera från ren kosmetika till att man gör ett seriöst urval av hållbara ansvarfulla företag och har trovärdiga påtryckningsprocesser med företag som inte lever upp till kraven, säger Jakob König, projektledare på Sveriges Konsumenter som i vintras undersökte hur fondbolag lever upp till sitt sociala ansvar.
Undersökningen visar att alla stora fondbolag investerar i kontroversiella företag. Även fondbolag med M/E-märkning, som SPP, Folksam och Skandia. SPP investerar till exempel i företag som Lundin Petroleum, Shell och Rio Tonto PLC. Alla tre är bolag som Sveriges konsumenter har med på sin lista över kontroversiella företag, eftersom de kränker mänskliga rättigheter.
”Kan bidra med dialog”
Trots att det ingår i SPP:s policy att inte investera i företag som medverkar till kräkning av de mänskliga rättigheterna, görs alltså det.
– Vissa etiska investerare tycker att man ska exkludera de sektorerna helt. Men också här jobbar vi systematiskt med hållbarhet och vi anser att det är i de mest utmanande sektorerna som vi kan bidra med mest i dialog med bolagen, säger Jonas Ahlén, ansvarig för förvaltningen av SPP:s fonder.
Men Joakim Sandberg, civilekonom och docent i filosofi som har forskat om etiska fonder, menar att SPP och de andra stora fondbolagen bidrar till att systemet med etiska fonder urvattnas.
– De har slutat att ha speciella fondprodukter som är etiska, och istället ska etik och socialt ansvar integreras i alla placeringar. SPP menar att de därför går i bräschen, men resultatet är ett urvattnat system, som en etisk light-produkt, säger han.
Kontroll omöjligt
Han menar att etiken finns med för att fondbolagen har insett att det är strategiskt – kunderna bryr som om var pengarna placeras. Men ändå är det i princip omöjligt för kunderna att kontrollera om fonden verkligen är etisk. Numer har de flesta fonder med M/E-märkning en så kallad hållbarhetsprofil. Här kryssar fondbolagen i om de väljer bort, väljer in eller påverkar företag. De ska också förklara på vilket sätt. Men det är bolagen själva som bedömer sina insatser. Vad det i praktiken innebär att till exempel påverka är svårt för kunden att avgöra.
– Påtryckning kan handla om att skicka ett mail som försvinner bland alla andra, eller att man faktiskt har en strukturerad process där fondbolaget ställer riktiga krav. Problemet är att skillnaden sällan framgår. Som konsument är det därför nästan omöjligt att avgöra om ett fondbolag verkligen lever upp till det de säger, säger Jakob König.