– Ett väldigt centralt uppdrag från medlemmarna är att inte köpa märket. Vi upplever att folk är beredda att ta strid. Inte ens med våra ambitiösa krav slipper vi reallönesänkningar, men den här läggmatchen som facken inom industrin lagt upp för går inte, säger Erik Helgeson.
Fristående från LO
Hamnarbetarförbundet, som är fristående från LO, underkänner argumentet att facken måste vara så pass återhållsamma för att inte driva på inflationen. Inflationen är ”importerad”, säger han, inte ett resultat av arbetarnas löner och ökar oberoende av dem. Varför ska då arbetarna som redan förlorat sex–sju procent av lönerna genom prisökningarna, medverka till ännu lägre löner när hamnarbetsgivarna gör bra resultat, frågar han sig. En kritisk hållning som även ventilerats i Dagens ETC av kritiska klubbar inom LO-förbunden. Han skickar med en kraftig känga.
– Vi tror att det är en livsfarlig utveckling när avtalsrörelserna blir en kansliöverläggning mellan briljanta hjärnor från LO och lite folk från Svenskt Näringsliv, säger han.
Kräver också semestervecka
Utöver löner kommer Hamnarbetarförbundet att ställa krav på en extra semestervecka samt att behovsanställda ska få garanterat åtta timmars avlönad tid per inbokad arbetsdag.
Hamnarbetarförbundet har ännu inte gått ut med en procentsats för sina krav som överlämnas till arbetsgivarna i slutet av februari och kan inte förmås avslöja det nu heller. Men det kommer att överstiga även Transports krav på 5,5 procent, säger han. Men han är mindre intresserad av att prata om skillnader mellan hamnfacken och mer intresserad av att poängtera de gemensamma ambitionerna.
– Vi kommer behöva slåss för varenda decimal över märket, det är jag övertygad om. Transport går fram med högre i alla sina branscher och vi har sagt till dem att vi är beredda att ställa upp på deras fajt med sympatiåtgärder, även i andra sektorer, säger han.
Tittar på resultat i Tyskland
Transport å andra sidan kan tänka sig prata procent, men inte övriga villkor förrän de överlämnat kraven till hamnarbetsgivarna i mitten av februari. Men Tommy Wreeth, förbundsordförande, nämner både semester och ökad tid för behovsanställda som en potentiell fråga. Han är försiktigt positiv till de gemensamma målen, facken emellan.
– Vi har en lång historik, men det är positivt att vi har samsyn i vissa delar nu. Vi har inga officiella kontakter med dem, men så länge vi överens om en målbild borde det finnas potential att dra åt samma håll, säger han.
Han döljer inte sitt missnöje med det bud som blivit LO:s gemensamma.
– Vårt krav speglar vad industrin fått ut i Tyskland. Vi har svårt att förstå att de svenska industrifacken ska behöva lägga sig under vad den tyska industrin redan fått ut. Vi förstår att det är oerhört svårt att knäcka ett märke själv, men förbereder oss att ta till stridsåtgärder för att få igenom våra krav.
Segdragen tvist
Tommy Wreeth säger också att det är ”jättebra” att Hamnarbetarförbundet är beredda att vidta sympatiåtgärder med Transport. Han säger dock att han ser det som mindre troligt att Transport kommer formellt begära det av dem.
Är det alltså helt uteslutet att prata om ett samarbete?
– Vi får se vad som händer. Det är gott nog att de är beredda att stötta oss. Man kanske ska nöja sig med det i nuläget. Men man ska aldrig säga aldrig, säger Tommy Wreeth.
Men den infekterande frågan om avtalsordningen i branschen är långt ifrån samsyn. 2019 tecknade Hamnarbetarförbundet ett kollektivavtal i eget namn, vilket markerade slutet av den långvariga ”hamnkonflikten” med hamnarbetsgivarna. Avtalet har exakt samma innehåll som Transports, men både arbetsgivarna och Transport är överens om att det är deras avtal som är förstaavtal och alltid trumfar andraavtalet.
Vad det innebär i praktiken har tvistats och fortsätter tvistas om mellan Hamnarbetarförbundet och hamnarbetsgivarna i Arbetsdomstolen, som gett den ena parten rätt i vissa fall och den andra i andra. Men trots att avtalen varit likalydande sedan dess, är ambitionen från Hamnarbetarförbundet även denna avtalsrörelse att få gehör för sina egna krav, och att de ska tillämpas. I denna fråga finns dock uppenbart inte något utrymme för gemensam hållning mellan facken.
– Det är inget vi är intresserade av. Vi anser att vårt avtal är förstaavtal och det som ska tillämpas. Men det är i slutändan ett problem för Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna, säger Tommy Wreeth.
Dagens ETC har sökt LO:s avtalssekretare Torbjörn Johansson, men han avböjer intervju.