Men en ny granskning av journalistnätverket Follow the money visar att företaget använder sig av flyg istället för fartyg vid fem procent av sina varutransporter. Enligt nätverket rör det sig om över 1 300 flygningar per år – trots att Patagonia hävdar att de endast använder flyg ”i undantagsfall”.
Handlar mer efter covid
Att välja flyg för dessa transporter leder således till kraftigt ökade utsläpp. Follow the money refererar till författaren Simon Kew, som hävdar att sjöfrakt står för mindre än en procent av modeindustrins koldioxidavtryck. Men om kläder skickas via flyg höjs den siffran till 40 procent, enligt Kew.
Susanne Sweet är docent vid Handelshögskolan i Stockholm och har under åtta år varit forskningsledare för det tvärvetenskapliga forskningsprogrammet Mistra future fashion, som fokuserade på hållbarhet inom modeindustrin. Hon säger att hon inte kan verifiera Kews siffra, men att flyget utan tvekan är det sämre alternativet.
– Det låter lite väl mycket med 40 procent. Men om man lyfter ut och tittar på transporterna, som Follow the money har gjort, så är det självklart att flyget inte är något vidare. Vårt program avslutades 2019, men min gissning är att folk efter covid handlar mer på nätet och hos nya varumärken som säljer direkt till konsument, vilket innebär att andelen företag som använder flyg bör ha ökat, säger hon.
Snabbare och snabbare mode
Patagonia är inte de enda storflygarna. Granskningen visar att både billiga klädgiganter som Primark, H&M och Zara samt exklusiva kedjor som yogamärket Lululemon regelbundet använder sig av flyg vid sina transporter.
– Det är inte överraskande, säger Daniel Ekwall, professor i textilt management vid Högskolan i Borås, när Dagens ETC berättar om granskningen.
Han lägger till att branschen har målat in sig i ett hörn.
– Vi vill ha nyheter. Kläder för flera olika säsonger. Stylade produkter, allt. Och vi vill ha det billigt. Det enda sättet att lösa det är att lägga produktionen där det är billigt – och det är långt bort. För att få ihop balansen blir det då flygfrakt ibland, för att få det snabbare, säger han.
Tre av fyra handlar trots ångest
De senaste åren har företag som ägnar sig åt så kallad ultra fast fashion, som de kinesiska bolagen Temu och Shein, ökat lavinartat. Den senaste Ungdomsbarometern visar att 72 procent av unga svenskar har handlat på en ”fast fashion”-sida, trots klimatångest.
– De funderar mycket kring hållbarhet och de handlar second hand. Samtidigt shoppar många på ultra fast fashion-sajter. Men trots att man gör det tycker man inte att det känns hållbart, säger Johanna Göransson, expert inom konsumtion och livsstil på Ungdomsbarometern, i en intervju med Aftonbladet.
Företag som Shein och Temu skiljer sig från andra eftersom de skickar sina varor direkt till kunderna, istället för att transportera dem till fysiska butiker eller distributionscenter först. Enligt Follow the money är det därför svårt att hitta exakta data för deras utsläpp. Nyhetsbyrån Reuters rapporterar dock att Temu transporterar omkring 4 000 ton och Shein 5 000 ton om dagen, via flyg.
Spelregler måste bli tydligare
Trots att flyget tveklöst bidrar med större utsläpp än sjötransport framhåller Susanne Sweet på Handelshögskolan att det är viktigt att komma ihåg att den största delen av klädindustrins klimatpåverkan kommer från produktionsledet.
– I vårt projekt gjorde vi många analyser av utsläppen. När man tittar på transporternas andel var det ungefär tio procent. Den stora påverkan, cirka 80 procent, sker i fabrikerna, säger hon.
Med alla parametrar som finns att väga in kan det som konsument vara svårt att veta vad man ska utgå från om man vill shoppa hållbart, anser Susanne Sweet.
– Vi har sett att många är miljömedvetna, men de vet inte exakt vad de ska göra och hur de ska påverka. Jag har landat i att vi behöver bättre och tydligare lagstiftning, så att företagen lättare kan kommunicera till sina kunder. Spelreglerna behöver vara tydligare, säger hon.
Ingen jojo-bantning
Om konsumenter ändå vill försöka tänka hållbart är Susanne Sweets främsta tips att ta hand om de kläder som man redan har.
– Att förlänga livet på kläderna är definitivt det viktigaste, för att vi också ska kunna minska produktionen. Reparera kläder, köp inte så ofta, köp kläder med klassisk stil, byt och sälj mellan varandra. Allt som gör förloppet långsammare är bra, säger hon.
Daniel Ekwall på Högskolan i Borås är inne på samma spår.
– Du ska behandla alla plagg som om du har betalat mycket för dem. Ta hand om dem, laga dem, tvätta inte sönder dem utan vädra istället. Min farmor eller mormor skulle ha sagt samma sak, säger han och avslutar:
– Och håll inte på och jojo-banta. Om man håller kroppsformen, oavsett vilken, så behöver man inte ändra garderoben lika ofta.
Patagonia: ”Undantagsfall”
Dagens ETC har, utan framgång, sökt företagen Zara och Lululemon för en kommentar.
I ett mejl till Dagens ETC skriver Patagonia att de ”bara använder sig av lufttransport i undantagsfall”, där ett undvikande av flyg ”skulle leda till oanvända produkter”.
De har i skrivande stund inte svarat på följdfrågan om hur 1 300 flygningar på ett år kan ses som undantag och hur undvikande av flyg i dessa fall skulle ha lett till oanvända produkter.
H&M-gruppen skriver i en kommentar till Dagens ETC att de behöver minska utsläppen från hela sin leveranskedja för att nå sitt mål om nettonollutsläpp år 2040.
De tillägger att majoriteten av deras produkter transporteras med fartyg men att de samtidigt behöver ”kunna reagera på specifika transportbehov, vilket innebär att vi i vissa fall använder flyg för en liten del av våra totala transporter.”