Hård reaktion på SJ:s beslut att lägga ner Uppsalapendeln
Nu kommer hårda reaktioner på nedläggningen av SJ-pendlingen mellan Uppsala och Stockholm.
Bild: Montage Dagens ETC/Zanna Nordqvist
Dagens ETC
I veckan meddelade SJ att man lägger ner sin pendlartrafik mellan Uppsala och Stockholm, den populära ”Uppsalapendeln”. Kostnaden är för hög och konkurrensen från regionala Mälartåg för hård, uppger tågbolagets vd Monica Lingegård. Ett oansvarigt beslut som riskerar att få stora konsekvenser, anser lokalpolitiker.
– Att tågen går är en förutsättning för vår region, säger Cecilia Linder (M), regionråd i Region Uppsala.
Klockan klämtar för SJ:s pendlartrafik mellan Stockholm och Uppsala. Det meddelade tågbolagets vd Monica Lingegård i en Dagens Nyheter-intervju tidigare i veckan.
Regionaltåget som fraktar tusentals resenärer mellan städerna varje dag är helt enkelt inte tillräckligt lönsamt, uppger man från SJ:s sida.
Särskilt hänvisas till ökad konkurrens från regionala Mälartåg, som man menar kan ta lägre biljettpriser då de delvis är skattefinansierade.
– Det blir över tid svårt att konkurrera med, säger Monica Lingegård.
Beskedet kommer bara en vecka efter att SJ meddelat att nattågstrafiken mellan Göteborg och Umeå och Göteborg och Jämtland ska avvecklas.
MP: Behöver öka trafiken
Bland regionens lokalpolitiker tas nyheten om Uppsalapendelns nedläggning emot med bestörtning.
– Tågtrafiken mellan Stockholm och Uppsala är otroligt viktig, det är en av de starkaste pendlingssträckorna som finns i landet. Vi ser ett behov av att öka trafiken, inte dra ner, säger Jenny Lundström (MP), regionråd och ledamot i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala.
Det är i allra högsta grad en hållbarhetsfråga.
Jenny Lundström framhåller att en pålitlig kollektivtrafik har ett stort värde, inte minst ur hållbarhets- och jämställdhetsperspektiv.
– Det är i allra högsta grad en hållbarhetsfråga att se till att våra invånare har möjlighet att ta sig till sitt arbete eller sina studier på ett sätt som inte bidrar till utsläppen.
Hon tycker att SJ:s argument att regionala Mälartåg innebär för hård konkurrens är missvisande.
– Anledningen till att Mälardalstrafik bildades var att SJ inte svarade upp mot de pendlingsbehov som fanns i Mälardalsregionen. Vi kan konstatera att bättre trafikering har lett till en positiv samhällsutveckling runt om i Mälardalen.
M: Väldigt kort varsel
Även hos oppositionen ser man kritiskt på SJ:s beslut.
– Att SJ går ut med den här informationen utan att förvarna lokalpolitiker eller kunna ge något lugnande besked till regionens pendlare är ett fruktansvärt sätt att agera, anser Cecilia Linder (M), regionråd i Region Uppsala.
Det känns konstigt att man inte skulle få det att gå ihop när man har fulla tåg.
Region Uppsala är delägare i Mälardalstrafik, ägarbolag till Mälartåg, som leds av regionala politiska företrädare. Som styrelseledamot anser Cecilia Linder att SJ:s beslut försatt bolaget i en svår situation.
– Vi ska såklart försöka lösa det här, men det är med väldigt kort varsel som vi nu måste täcka de inställda avgångarna, konstaterar Cecilia Linder.
Hon är skeptisk till argumentet att sträckan inte är lönsam.
– Det får stå för SJ, men vi vet att den här sträckan är hårt trafikerad. Det känns konstigt att man inte skulle få det att gå ihop när man har fulla tåg.
Riktigt jobbigt för Sigtuna
Olov Holst (M) är ordförande i kommunstyrelsen i pendlarkommunen Sigtuna. Han tycker att SJ:s beslut är ett enormt svek.
– Många av våra invånare jobbar i Stockholm eller Uppsala och är helt beroende av fungerande kollektivtrafik för att kunna ta sig till sina arbeten, säger Olov Holst.
Han är övertygad om att nedläggningen kommer få konsekvenser för kommunen på både kort och lång sikt.
– På kort sikt drabbar det framför allt pendlingen till och från Uppsala. Där finns i stort sett ingenting kvar förutom Mälartåg, vars trafik är oregelbunden. Det kommer innebära att allt fler väljer att ta bilen, något som ökar koldioxidutsläppen.
På lång sikt oroas Olov Holst över att allt färre ska vilja bo i Sigtuna kommun.
– Vi ser en tydlig trend att människor flyttar närmare Stockholm för att man inte litar på de kollektiva färdmedlen. Nu blir det ännu värre, vilket på sikt kommer drabba den kommunala ekonomin och möjligheten att bekosta våra välfärdstjänster.
Så här tycker resenärer om att Uppsalapendeln läggs ner:
Ann-Helene Jemdahl, Tess Dixon, Gunilla Strandberg och Monica Glennsjö, pensionärer
– Vi är på väg från Stockholm till Uppsala för en pensionärsutflykt, det är en endagsgrej. Vi själva påverkas inte så mycket av nedläggningen, men det är såklart tråkigt för de som är beroende av Uppsalapendeln för att ta sig till arbete eller studier. Det här tåget går ändå bra mycket snabbare än SL-pendeln. Sedan är det också oroande ur miljösynpunkt. Det riskerar att bli fler som nu väljer att ta bilen till jobbet.
Jenny Atmer
– Jag pendlar från Stockholm till Uppsala ungefär en gång i månaden. Oftast tar jag Uppsalapendeln men ibland Mälartåg, det beror på vad som passar bäst tidsmässigt. Det är klart att det blir lite bökigare om det blir färre avgångar och tågen går mer sällan. SL-pendeln tar jag aldrig, den tar alldeles för lång tid.
Birgitta Staaf-Larsson, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU)
– Jag veckopendlar till Uppsala från Göteborg, allt som oftast med Uppsalapendeln. Om den läggs ner blir det ännu svårare för mig att ta mig till jobbet. Det är redan ganska problematiskt, för det har varit så mycket förseningar. Eftersom jag åker hela vägen från Göteborg är det viktigt att avgångstiderna är pålitliga så att olika byten tajmar.
Jimmy Lundblad, Skogsstyrelsen
– Jag pendlar mellan Vattholma och Stockholm, ungefär 2-3 gånger i veckan. Oftast tar jag Mälartågen, men det beror lite på anslutningen. Jag tycker att de tågen generellt är fräschare än SJ:s tåg. Det viktiga är att det finns en bra halvtimmestrafik. SL-pendeln tar jag sällan för jag vill kunna jobba på tåget och den går så långsamt. Det är ett nödalternativ.
Anders Kjellman, Arbetsgivarverket
– Jag har ett Movingo-pass och kan åka både Mälartåg och SJ. Jag tycker det är rätt märkligt att SJ väljer att dra ner på valmöjligheten på det här sättet. Man börjar undrar, är de till för kunden eller till för sig själva? Vem utav siffernissarna har räknat på det här? Det vore väl bättre om de byggde ut och öppnade upp spåren och på så vis ökade intäkterna.
Dania Nihad, Makeupartist
– Jag bor i Uppsala men jobbar i Stockholm och pendlar dagligen. Det är jättetråkigt att de ska lägga ner tåget. Det kommer märkas att två avgångar i timmen försvinner. Mälartågen går framför allt i rusningstid, för mig som börjar lite senare betyder det att jag blir tvungen att vara på jobbet mycket tidigare. På det stora hela kommer jag behöva lägga mer tid på att pendla.
Lilian Samegesimba, Tvätteriarbetare
– Jag hade inte alls hört att man planerar att lägga ner pendeln. Hur ska jag då ta mig till jobbet? Jag jobbar i Märsta och tar det här tåget varje dag. Mälartågen går bara på morgonen, men jag börjar inte så tidigt. Ska jag då behöva ta mig hela vägen till Stockholm för att åka till Märsta? Det blir jättedyrt.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.