”Den ekonomiska stressen är enorm då du aldrig vet hur mycket du kommer att tjäna. Man ställer klockan på morgonen även lediga dagar för att inte missa en chans till ett pass. Fritid existerar inte då man hoppar in och jobbar på lediga dagar för man vet inte hur många timmar man kommer få i slutändan”, skriver en anställd under pseudonymen ”Anna” i ett öppet brev till tidningen Handelsnytt.
Ångestladdad situation
Personal som nu måste sitta och uppdatera i telefonen för att kunna hugga ett pass när de plötsligt läggs ut, från att ha haft ett regelbundet jobb att gå till. En ångestladdad situation i ekonomiska dyrtider. Det är rapporter som ombudsmannen Jens Lindström på fackförbundet Handels får in. Men trots att hela tanken var att hyvla bort överskottet tycks den egna personalen idag inte räcka till.
– Malmö var först ut med att bli färdiga med omorganisationen. Dagen efter kallade man till förhandling för att man inte kunde bemanna de tjänster man just drivit igenom. Det ser vi på flera ställen i landet, senast också i Göteborg. Istället för att ge fler timmar till befintliga anställda håller man fast vid den nya modellen med envishet, säger Jens Lindström.
Situationen upplevs, enligt pseudonymen ”Cissi” och hennes brev till Handelsnytt, som att sten lagts på börda.
”Att företaget dessutom nu tar in bemanningsföretag för att klara arbetet i butikerna är ett hån mot oss hyvlade”, skriver ”Cissi” till tidningen.
”Nödvändig anpassning”
I ett mejl från H&M:s pressavdelning beskriver företaget omorganisationen som en nödvändig anpassning till ökande e-handel, eller ”våra kunders nya shoppingbeteenden och behov.” Bemanningsföretagen, förklarar pressansvariga Laura Mendez Blanco, kontaktas för att täcka upp ”vid till exempel fall av sjukdom och vab”.
”Vi har full förståelse för att omställningen som vi genomfört i våra butiker i Sverige har påverkat våra butiksmedarbetare i olika utsträckning då vi har fattat tuffa beslut, och vi har stor respekt för våra anställdas åsikter samt rätten att utrycka sig. Våra medarbetare har alltid varit och kommer att fortsätta vara vår första prioritet samt nyckeln till vår framgång”, skriver Laura Mendez Blanco till Dagens ETC.
Inte genomfört fullt ut
Men Jens Lindström delar inte den bilden. Han ser ett företag som allt hårdare prioriterar utdelning till aktieägarna och ”laborerar med personalen för att tjäna pengar” och bara vill betala exakt då företaget säljer. Personalens hälsa är sekundär. Hans bild är att företaget upphört att se personalen som en värdefull resurs.
– Personalen är bara namn på papper som kostar pengar. De är bara kronor och ören för H&M, säger han.
Omorganisationen är ännu inte helt genomförd. Dess fulla effekt förväntas kunna bedömas först efter sommaren.